چرا از شخصیت‌ کاربری شما سپاسگزارم؟

02 ارديبهشت 1395
مسعود جهانی

شخصیت‌ کاربر (User Persona) در تجربه کاربری برای شما که می‌خواهید بدانید چه کسی کاربر شماست مهم هستند.  به لطف کاربر پژوهی و تجزیه و تحلیل معیارهای اساسی تجربه مشتری شما می‌توانید متوجه شوید که کاربر ایده‌آل شما چه کسی است و بر اساس این دانش، یک کاربر واقعی با مشکلات و نیازهای واقعی که تمایل به استفاده از خدمت و یا محصول شما را دارد پیدا کنید.

شخصیت‌ کاربر (User Persona)

چرا شما به تشریح شخصیت کاربر نیاز دارید؟

شما می‌دانید که در حال ایجاد خدمت و یا محصول برای یک شخص واقعی هستید که از آن استفاده خواهد کرد.

شما بهتر مشکلات و نیازهای اساسی مخاطبان خودتان را درک خواهید کرد.

شما بهتر می‌توانید تلاش تیم خودتان را برای ایجاد خدمت و یا محصول کاربردپذیر متمرکز کنید.

شما درباره ویژگی‌های غیر قابل استفاده بحث نخواهید کرد.

تیم درک بهتری از انگیزه‌ها و شیوه‌های تعامل کاربر با خدمت و یا محصول شما خواهد داشت.

 

چگونه شخصیت کاربر را تشریح کنید؟

اجازه بدهید همین الان سر راست اشاره کنم که شما احتمالاً به بیش از یک تشریح شخصیت کاربر نیاز دارید. گفتن "خدمت و یا محصول من برای مدیران برند است" به اندازه کافی نیست. شما باید مشخص‌تر به آن بپردازید و این بدان معنی است که در طول توسعه شرح شخصیت کاربر کشف خواهید کرد که مدیر برند شرکتی مانند هاکوپیان نیازهای متفاوتی از کسانی که مدیر برند یک استارت آپ هستند دارد. شما نیاز به در نظر گرفتن این مورد دارید تا از تورفتگی بیش از حد خدمت و یا محصول در دیوار جلوگیری کنید.

در نظر گرفتن چهار موضوع زیر در تشریح شخصیت کاربر به شما کمک خواهد کرد تا برای مخاطبان وسیع بدون هدف قرار دادن همه به طور همزمان اقدام به کشف و رسیدگی نیازهای کاربران مختلف کنید.

 

از کاربران بدانید: آنها چه کسانی هستند؟ چرا آنها می‌خواهند از خدمت و یا محصول شما استفاده کنند؟ آنها می‌خواهند با استفاده از آن به چه برسند؟ آنها چگونه می‌توانند خدمت و یا محصول شما را بیابند؟

 

عوامل مشترک را شناسایی کنید: به معیارهای خاص و تکراری برای کشف عوامل مشترک نگاه کنید و پس از آن تمام گروه‌های ممکن را از هم جدا کنید.

 

جستجوی خود را محدود کنید: گروه‌ها را فیلتر کنید. شما بیش از حد به تشریح بسیاری از شخصیت‌های کاربر نیاز ندارید. فرایند تحقیقات تنها شما را از هدف خودتان منحرف می‌کند.

 

آن را خاص کنید: یک فرد مناسب برای نشان دادن گروه کاربری انتخاب کنید و به این شخص یک نام اختصاص دهید. یک تصویر مناسب از این شخص را برای نمایندگی از یک گروه انتخاب کنید. شخصیتشان را توصیف کنید، چیزهایی را که دوست دارد و ندارد (حتی نام تیم ورزشی مورد علاقه‌اش) شرح دهید. این تشریح شخصیت کاربر را مثل یک فرد واقعی به نظر می‌رساند.

 

به چه پرسش‌هایی برای تشریح شخصیت کاربر پاسخ دهید؟

شما همیشه زمانیکه در حال تشریح شخصیت کاربر هستید باید سوال بپرسید. چگونه نسبت به دیگران کاربر مناسب را پیدا می‌کنید؟ به یاد داشته باشید که پرسش‌های خودتان را به چند گروه تقسیم کنید تا به شما در سازماندهی داده‌های کاربر مناسبتان کمک کند.

 

شخصی

  • نام شما چیست؟
  • شما چند سال دارید؟
  • شغل شما چیست؟
  • تحصیلات شما چیست؟
  • شما در وقت آزاد خودتان چه کاری را انجام می‌دهید؟
  • یک تصویر اضافه کنید.

 

نیازها و اهداف

  • شما می‌خواهید به چه چیزی برسید؟
  • چرا شما می‌خواهید به آن برسید؟
  • برای رسیدن به آن به چه نیاز دارید؟

 

زمینه‌های فنی و محل کار

  • شما معمولاً چه کاری و برای چه مدت انجام می‌دهید؟
  • شما چند ساعت می‌توانید در مقابل یک کامپیوتر صرف کنید؟
  • منابع وب و وب سایت‌های مورد علاقه شما چیست؟
  • چه دستگاه‌های دیگری بجز از یک کامپیوتر استفاده می‌کنید؟

 

نقل قول شخصی

چیزی که بلافاصله به عنوان جمله یا یک اصطلاح استفاده می‌کنید و اغلب شناخته شده است.

 

نمونه‌ ساده‌ای از تشریح شخصیت کاربر

شما در زیر نمونه‌ ساده‌ای از تشریح شخصیت کاربر را مشاهده می‌کنید که به عنوان مثال نمونه‌ ساده‌ای از تشریح شخصیت کاربر یک مدیر برند است:

شخصیت‌ کاربر (User Persona)

برای تشریح شخصیت کاربر از چه ابزاری باید استفاده کنید؟

قلم و کاغذ که همیشه یک شروع خوب برای انجام هر کاری است. شما ممکن است نیاز به کمی رنگ پیدا کنید که برای اضافه کردن برخی از تصاویر و یا گرافیک مفید باشد. هیچ محدودیتی وجود ندارد که به روش قدیمی مدرسه این کار را انجام دهید.

مسعود جهانی

طراحی که تلاش می‌کند با قلبی در ذهنش یک تجربه بهتر برای بهبود وفاداری به برند بر اساس نیازهای کاربر و اهداف کسب و کار ایجاد کند. در حال حاضر بعنوان طراح تجربه کاربری در هاکوپیان فعالیت می‌کند.

You have no rights to post comments