کدام روش آزمایش کاربر برای کامروایی کسب و کار شما مفیدتر است؟

01 خرداد 1395
مسعود جهانی

آیا هیچگاه فکر کرده‌اید چه تفاوت واقعی بین آزمایش بدون نظارت کاربر از راه دور (مانندusertesting.com و whatusersdo.com) و آزمایش حضوری کاربر وجود دارد؟ شما باید از کدام روش، چه زمانی و برای چه استفاده کنید؟ تفاوت زیادی در این دو تکنیک و نتایج نهایی وجود دارد، پس بیایید با عمق بیشتر نگاهی به هر دو آنها بیاندازیم.

 

مصاحبه‌های حضوری

مصاحبه‌های حضوری با کاربران هدف اغلب در یک محیط آزمایشگاهی انجام می‌شود، برای مثال آزمایش در خانه فرد که وی در آن احساس راحتی بیشتری می‌کند به کشف بازخورد واقعی‌تر و مسائل کمک بیشتر می‌کند. این مصاحبه‌ها که یک گفتگوی دو طرفه هستند توسط یک محقق آموزش دیده هدایت می‌شوند.

 

نکات مثبت

- می‌تواند حتی قبل از اینکه هیچ گونه رابط کاربری داشته باشید در هر مرحله از فرآیند طراحی انجام شود، خیلی زود با جمع آوری بازخورد در وقت و هزینه‌های آینده صرفه جویی کنید!

- توسط یک محقق به عنوان یک مکالمه دو طرفه انجام می‌شود که در آن فرصت پاسخ به پرسش‌ها داده شده و رفتار کاربران مشاهده شده است.

- داده‌ها بسیار غنی هستند. فرصت پرسش کردن به کاربران شما را قادر به کشف نگرشی عمیق از موانع و تبدیل آن به پتانسیل بیشتر برای عبور از موانع می‌سازد.

- همکاری تیمی بیشتر می‌شود. هنگام تحقیقات آزمایشگاهی، تیمی که همراه با هم در یک اتاق هستند را مشاهده می‌کنید. این کار همکاری برای تغییرات در طراحی را افزایش می‌دهد.

- کاربر و واکنش‌های آنها را بسیار قوی‌تر مشاهده می‌کنید. در مصاحبه حضوری با استفاده از فناوری می‌توانید تعامل کاربر و همچنین اثر متقابل آنها را به صورت فیلم ویدئویی ضبط کنید، بنابراین شما می‌توانید حالات چهره یک فرد واقعی و زمان واقعی پاسخ را ببینید.

- کشف مشکلات و فرصت‌ها عمیق‌تر است. محقق می‌تواند بخشی از مصاحبه را صرف درک زمینه و انگیزه‌های روانی رفتار کاربر کند، این کار اغلب می‌تواند فرصت‌های بیشتری نسبت به زمانیکه تنها رابط کاربری بررسی  می‌شود برای شما ایجاد کند.

- اگر کاربری از فکر کردن با صدای بلند متوقف شد، محقق می‌تواند با یک پرسش دیگر او را تحریک کند.

 

اشکالات

 -تحقیق شما زمانی خوب است که فرد مناسبی آن را انجام داده باشد. مصاحبه حضوری به شدت وابسته به تحقیق کاربردپذیر محقق است. اگر تحقیق توسط فردی کم تجربه اجرا شود، نتیجه تحقیق بیشتر در معرض خطر اینکه به ایجاد رابطه دوستانه و کشف نگرش‌های کاربران منجر نشود قرار خواهد داشت. جایی در مصاحبه که محقق باورها و انتظارات خود را ناخودآگاه بر روی کاربران تحمیل کند و در نتیجه پاسخ‌های آنها را تحت تاثیر قرار دهد. برای دستیابی به خروجی بهتر در مصاحبه‌های حضوری نیاز به سال‌ها تمرین در انجام مصاحبه حضوری با کاربران زیاد وجود دارد.

 - اگر آزمایش شما نیاز به تعداد زیادی از شرکت کنندگان دارد، مصاحبه حضوری به سرعت بسیار گران قیمت‌تر تمام خواهد شد. این کار بهترین روش تحقیق کیفی برای مقیاس کوچک (15-5 نفر) است.

- به طور کلی بیش از آزمایش از راه دور طول می‌کشد.

 

چه زمانی باید از این روش استفاده کنم؟

- شما می‌خواهید رفتارها، نیازها، خواسته‌ها و نگرانی‌های کاربر فعلی را درک کنید.

- شما می‌خواهید با بازخورد گرفتن از ایده‌های مفهوم اولیه بدانید که باید به دنبال چه چیزی و چرا بروید.

- شما می‌خواهید اسکچ‌ها یا موکاپ‌ها را آزمایش کنید.

-  در طول یک پروژه زمانی که شما نیاز به درک عمیق‌تر رفتار کاربر و تعامل دارید.

- هنگامی که شما نیاز به ذینفعان دارید. افراد واقعی زمانیکه در یک اتاق با هم نشسته‌اید بسیار بیشتر نسبت به زمانیکه تنها در تلاش برای استفاده از رابط کاربری هستند تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

- اگر می‌خواهید از تخصص یک محقق تجربه کاربری برای کمک به توصیه تغییراتی که به موفقیت بیشتر کاربران منجر خواهد شد بهره مند شوید.

- هنگامی که شما نیاز به ایجاد رابطه دوستانه با کاربران به منظور افرایش اعتماد در آنها درباره مسائلی دارید که ممکن است از افشای آن برای یک کامپیوتر خودداری کنند.

- اگر نتایج معتبر می‌خواهید.

 - در صورتی که وظایف و بازخورد بیش از 15 دقیقه طول بکشد.

 

آزمایش بدون نظارت از راه دور

وظایف و پرسش‌هایی از پیش تعیین شده که کاربر می‌تواند آنها را در مقدار کمی از زمان (معمولاً 15 دقیقه) در زمان خودش در خانه تکمیل کند. این روشی (بدون محقق) است که کاربران برای تکمیل وظایف لازم است با صدای بلند فکر ‌کنند.

 

نکات مثبت

-  ارزان

-  سریع

-  کاربر در محیط خودش بر روی دستگاه خودش کار می‌کند. (نکته: در مصاحبه حضوری نیز می‌تواند انجام شود)

-  ارزان برای جمع آوری نمونه بزرگ است.

- بدون نیاز به محقق (نکته: این می‌تواند به عنوان یک اشکال دیده شود)

 

اشکالات

- روشی است که در آن هیچ پرسش زنده‌ای وجود ندارد. اگر کاربران در وهله اول روی چیزی سوء تعبیر داشته باشند یا با پرسشی روبرو شوند،  هیچ کس نمی‌تواند آنها را در مسیر قرار داده و به آنها کمک کند.

- محدود به حدود 15 دقیقه است. این محدودیت مقدار جمع آوری بازخوردها و عمق پرسش‌های شما را محدود می‌کند.

- کاربر را ضبط نمی‌کنید، بنابراین شما واکنش صورت یا زبان بدن او را نمی‌بینید.

- فکر کردن با صدای بلند می‌تواند دشواری یک مهارت سخت را حفط کند. هنگامی که افزایش منابع شناختی شما بر روی کاری که در دست اجرا دارید به آسانی صورت می‌پذیرد، فکر کردن با صدای بلند نیز به فراموشی سپرده می‌شود.

 

چه زمانی باید از این روش استفاده کنم؟

- اگر شما نیاز به نتایج بسیار سریع دارید.

- بودجه شما برای مصاحبه حضوری بیش از حد کم است.

- اگر شما فقط نیاز به آزمایش جنبه کوچکی از رابط کاربری خودتان دارید، چیزی که می‌توان در 15 دقیقه به آن پرداخته شود.

- شما نیاز به تعداد بیشتری پاسخ برای پشتیبانی کردن از تحقیق کیفی مصاحبه حضوری دارید.

- اجرای تحقیق برای شما دشوار است، جریان‌ها پیچیده و یا مسائل حساس نیستند.

- تمرکز اصلی شما بر شناسایی آسان رویکردهای کاربرد پذیری به جای مشکلات عمیق‌تر، نگرش‌ها و یا موانع روانی کاربران است.

 - هنگامی که کاربر پسندی رابط کاربری شما بالا است.

 

برای کامروایی کسب و کار تلاش کنید!

طبعاً انجام آزمایش از راه دور احساس بسیار راحت‌تری دارد ولی محدودیت‌های مانند 15 دقیقه زمان برای هر جلسه توان تجزیه و تحلیل مناسب شما را به مسائل سطح بالا که به توصیه‌هایی جهت موثر ترین نتایج تبدیل شوند محدود خواهد نمود. 

اگر تا به الان تلاشی برای رفتن به مصاحبه حضوری نداشته‌اید که اکیداً توصیه می‌کنم بروید. شنیدن برخی از صحبت‌ها ممکن است برای شما ناراحت کننده باشد ولی اغلب آنها چشم‌های شما را بیشتر باز خواهد کرد و تجربه‌هایی الهام بخش خواهند شد! شما ارتباط بیشتری با مشتریان خود خواهید داشت و ایده‌های جدید را به تجربه کاربری خوب آنها تبدیل خواهید کرد، و این تبدیل از هر چیزی در آزمایش کاربران بهتر است!

 

نیاز به کمک دارید؟

اگر در انتخاب روش مناسب شک دارید و یا اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی مصاحبه حضوری به شما کمک می‌کند، ما با خوشحالی به شما کمک خواهیم کرد.

مسعود جهانی

طراحی که تلاش می‌کند با قلبی در ذهنش یک تجربه بهتر برای بهبود وفاداری به برند بر اساس نیازهای کاربر و اهداف کسب و کار ایجاد کند. در حال حاضر بعنوان طراح تجربه کاربری در هاکوپیان فعالیت می‌کند.

دیدگاه‌ها  

سیامک قدرتی 15382934710ق ظ_یکشنبهق ظ+0330E+03300مهرE_مهر+0330Rمهرق ظ+0330
thankkkks a lot
جهانی 14655448941ب ظ_جمعهب ظ+0430E+04301خردادE_خرداد+0430Rخردادب ظ+0430
به نقل از بهرام کوهی:
بسیار مقاله خوبی بود و بنظرم بسیار مفید بخصوص برای کارآفرینان و کسب و کارهای نوپا (استارت آپ). با اجازه شما، در تعدادی از مجموعه های کارآفرینی، سایت را معرفی می کنم.

جناب کوهی، از لطف و توجه شما سپاسگزارم.
بهرام کوهی 14655404041ق ظ_جمعهق ظ+0430E+04301خردادE_خرداد+0430Rخردادق ظ+0430
بسیار مقاله خوبی بود و بنظرم بسیار مفید بخصوص برای کارآفرینان و کسب و کارهای نوپا (استارت آپ). با اجازه شما، در تعدادی از مجموعه های کارآفرینی، سایت را معرفی می کنم.
جهانی 14643561241ب ظ_جمعهب ظ+0430E+04301خردادE_خرداد+0430Rخردادب ظ+0430
به نقل از علیرضا شهریاری:
بسیار عالی.
خیلی مقاله خوبی بود جناب جهانی
با تشکر از شما

خوشحالم که براتون مفید بوده آقای شهریاری ...
علیرضا شهریاری 14642877911ب ظ_پنج شنبهب ظ+0430E+04301خردادE_خرداد+0430Rخردادب ظ+0430
بسیار عالی.
خیلی مقاله خوبی بود جناب جهانی
با تشکر از شما

You have no rights to post comments