شنبه, 02 دی 1396
مهتاب کریمی

Storyboard در طراحی رابط کاربری

What is Storyboard 02

در مبحث طراحی تجربه رابط کاربری، اصطلاحی وجود دارد به نام Storyboard که این امکان را به طراحان می‌هد با استفاده از تحقیقات و مصاحبه افراد، یک داستانی را پی در پی اجرا کنند. در حین اجرای داستان طراحان با مشکلات و موانعی که سر راه آنها قرار می‌گیرند آشنا می‌شوند و بر اساس مشکلات با افراد تیم و با ساختن الما‌ن‌های تخیلی، شخصیت‌های داستان و ارتباطشان، دنبال راه حل‌ها می‌گردند.

Storyboard چیست ؟ 

به طور کلی Storyboard از یک سری رفتار‌ افراد تشکیل می‌شود که در انتها به صورت یک داستان در می‌آیند و تصاویر تشکیل دهنده به صورت پیوسته با هم مرتبط هستند. این روش از سال 1920 توسط شرکت والت دیزنی از طراحیِ فریم‌های پشت سر هم رایج شد.

این داستان‌ها قدرتمندترین ابزار تخیل در طراحی تجربه رابط کاربری بحساب می آیند. نکات زیر برای به تصویر کشیدن درست و بهتر هر داستان الزامی است.

- تجسم:

یکی از خصوصیات مهم تصویرها و عکس‌‌ها، رساندن مفهوم با سرعت بالا است. تمامی تصاویر از هزاران هزار کلمه تشکیل شده‌اند. دیدن نقاشی و تصویر بهترین روش برای درک بهتر از مفهوم و ایده است. تصاویر با استفاده از لایه‌های معنایی تصویرگرایی می‌توانند خیلی قوی‌تر از کلمات به افراد کمک کنند.

- یادآوری:
داستان‌ها اغلب جذاب هستند ولی به خاطر سپردن آنها کمی مشکل است. داستان‌ها به همراه تصاویر 22 بار خاطره انگیزتر از کلمات در حافظه قرار می‌گیرند.

-یکدلی:
قرار دادن افراد در موقعیت‌های مختلف یک نکته مهم به حساب می‌آید. این که با داستان بتوانید افراد را وارد این موقعیت کنید باعث به چالش کشیدن آنها می‌شوید و باعث تصور و همدلی خودشان با داستان می‌شود.

- انتخاب کردن تصویر مناسب:
افراد با داستان‌هایی که تصویر دارند خیلی راحتر و سریعتر می‌توانند ارتباط برقرار کنند و باعث می‌شود آنها داستان را دنبال کنند و برای رسیدن به انتهای داستان تلاش کنند و در نهایت خودشان را درگیر داستان کنند.

- رویکرد طراحی انسان محور:

این رویکرد به طراحان کمک می‌کند تا سناریوهای موجود را پیاده‌سازی کنند و نقش کاربران مختلف را در سناریو‌ها مشخص کنند و مسائل و مشکلات کاربران را درک کنند.

- روش انتقاد:
این روش یک فرایند و فعالیت مبتنی بر تیم است که هر کس قادر است در آن شرکت کند. مانند صحنه فیلم‌برداری که هر صحنه باید توسط تمام بازیگران اجرا شود و در انتها مورد سنجش مخاطبین قرار بگیرد. طراحی تجربه رابط کاربری به وسیله Storyboard باعث الهام بخشیدن به مفهوم طراحی می‌شود که کمک می‌کند طراحان صحنه‌های مختلف و حالت‌های مختلف را پیاده‌سازی کنند و مورد بررسی قرار دهند.

-  رویکرد تطبیقی:
ترسیم کردن اشکال و افراد و دادن نقش‌های مختلف به شخصیت‌ها، به طراحان این اجازه را می‌دهد بدون هزینه، آزمایش‌های مورد نیاز را انجام دهند. همیشه به یاد داشته باشید ایده‌ها باید با در نظر گرفتن تجربه مختلف کاربران تولید شود.

داستان‌نویسی برای شما سخت است! با داستان خود شروع کنید.
در مرحله اول شاید به نظر داستان‌نویسی کمی دشوار باشد ولی این طور نیست. شما در ابتدا می‌توانید با داستان زندگی خود شروع کنید. در ابتدای داستان‌نویسی برای طراحی تجربه رابط کاربری نیازی به نقاشی کشیدن نیست. شما وقتی از داستان واقعی خودتان شروع کنید، می‌توانید اطلاعات مفید و روشنی را تولید کنید. در این بخش احتیاجی به طراحی و نقاشی و فتوشاپ نیست. هدف فقط تولید و توصیف سناریوی مفید و دارای شخصیت‌های واقعی داستان است.

چگونه یک ساختار داستان بسازید؟

داستان نویسی به همراه تصاویر احتیاج به یک سری آماده‌سازی برای بهتر درک شدن داستان و قانع کردن استدلال‌های موجود در آن وجود دارد. با درک مبانی داستان و تقسیم آن به بلوک‌های ساختمانی می‌توانید آن را با روش قوی‌تر و قانع کننده‌تر ارائه دهید. هر داستان باید عناصر اصلی زیر را داشته باشد.

1-کاراکتر و شخصیت :
نقش اول داستان شما، رفتار و ظواهر، انتظارات و تصمیماتی که در طول مسیر می‌گیرید را بر عهده دارد.کشف آنچه در ذهن شخصیت داستان شما اتفاق می‌افتد مهم و ضروری است، تا تصورات موفقیت آمیزی را در داستان نویسی تجربه کنید.

2- صحنه :
صحنه یکی از المان‌های مهم در داستان‌نویسی است. توصیف محیط واقعی در دنیای واقعی که شامل افراد و مکان‌های مختلف باشد باعث بهتر درک شدن داستان می‌شود.

3-طرح:
اغلب طراحان به طور مستقیم و بدون توضیح جزییات طراحی خود، مراحل ابتدایی داستان را پشت سر می‌گذارند. روایت‌های مختلف داستان در انتها باید یک هدف واحد را دنبال کنند. مثل یک تفنگ که ماشه را شلیک می‌کند که به هدف اصلی برخورد کند. سعی کنید از هرم Freytag Pyramid برای ساخت طرح داستان خود استفاده کنید.
ساختاری شبیه به هرم است که شامل 5 بخش است.

What is Storyboard 02

Ben Crothers یک داستان کوتاه با شخصیت فردی که با تلفن همراه خود مشکل دارد را بر روی هرم نمایش می‌دهد.

برای قوی کردن داستان خود چند نکته زیر را همیشه مدنظر داشته باشید.
نکته اول و اصلی‌ترین نکته شخصیت داستان است که باید هدف آن روشن باشد .
اگر شما داستانی بنویسید که هدف آن با هدف محصول یکی نباشد برای کاربران قابل درک نیست. بنابراین تمرکز بر روی انسان‌های واقعی را در حوزه‌های واقعی حفظ کنید تا مخاطبان بتوانند با داستان شما همدردی درستی داشته باشند.

نکته دوم ساده نویسی است. اینکه بتوانید پیام کلی را به نحوه ساده ارسال کنید و از توضیحات اضافی که باعث پیچیدگی می‌شود پرهیز کنید بهترین روش ساده نویسی است.

نکته آخر این است که حالت عاطفی خود را در طول تجربه تغییر دهید، مانند هر فردی که دارای حالات مختلف در زمان های مختلف؛ بسته به شرایط محیط است.

What is Storyboard 03 03

 هر مرحله را در قالب‌های جدا بنویسید. هر لحظه را تصور کنید که شخصیت شما در آن لحظه حضور دارید.
لبخند و غم و اندوه در چهره‌های انسان‌ها می‌تواند احساسات خود را به داستان اضافه کند و در قلب و ذهن مخاطب را زنده کند.

What is Storyboard 04

 داستان‌نویسی برای طراح تجربه رابط کاربری کار آسانی نیست، اما ایده‌هایی که در داستان خلق می‌شود باعث می‌شود یک راه عالی در پیش بگیرد، با صرفه‌جویی درهزینه و زمان . سعی کنید همه چی را داخل داستان بگنجانید، هرچیزی را که احتمال می‌دهید کاربر آن را انجام دهد، از توصیف مکان‌های مختلف ، تا حالات افراد و روحیه افراد در شرایط مختلف و ... همه و همه  را به تصویر بکشید.

 

 

 

 

مهتاب کریمی

مفهوم طراحی تجربه کاربری ناب و چابک را دوست دارم.چون با این مفهوم می‌توانم با توجه به گرفتن بازخورد از کاربران، بهتر درک کنم و یاد بگیرم. در واقع من باور دارم این اصل مفهوم و معنی یک طراحی خوب است.در حال حاضر به عنوان سرپرست تیم طراحی نوماتک فعالیت می‌كنم.

+2 Arash 15425502170ب ظ_یکشنبهب ظ+0330E+03300آبانE_آبان+0330Rآبانب ظ+0330
مرسی از مطلب آموزنده و مفیدتون که بی منت در اختیار گذاشتین. موفق باشین :)
داوود دهقان 15761331860ق ظ_پنج شنبهق ظ+0330E+03300آذرE_آذر+0330Rآذرق ظ+0330
ممنون از شما، مطلب مفید و روانی بود

You have no rights to post comments