ریز تجربه کاربری (Micro UX) چیست؟

20 آذر 1395
مسعود جهانی

مفهوم ریز تجربه کاربری (Micro UX) در طراحی محصول یا خدمت مربوط به عناصری کوچک می‌شود که به طور کامل بر روی انجام یک کار کوچک متمرکز هستند. میکرو اینتراکشن (Microinteraction) یا فعل و انفعالات ریز در درجه اول جهت ایجاد یک تجربه جالب برای کاربر طراحی شده‌اند.

قدرت میکرو اینتراکشن در جهان تجربه کاربری را می‌توانید در بهبود تجربه منحصر به فرد کاربر و بهینه‌سازی محصول یا خدمت خودتان به کار بگیرید. در واقع ریز تجربه کاربری به شما دیدگاه‌های مختلفی در مورد چگونگی بهبود مرورپذیری (Browsability) محصول یا خدمت ارائه می‌دهد. چند بار محصول یا خدمتی را تجربه کرده‌اید که طراحی خاصی برای عناصرش جهت سودمندیشان داشته است؟ طراحی جزئیات منحصر به فرد برای ایجاد یک تجربه شخصی‌تر و انسانی‌تر برای کاربر، دقیقاً همان چیزی است که ریز تجربه کاربری به دنبال انجام آن است. در دنیای دیجیتالی که طراحی محصول یا خدمت به طور فزاینده در بسیاری جهات شبیه هم هستند، تنها با توجه به مفهوم ریز تجربه کاربری می‌توانید از عدم وفاداری کاربران به نام تجاری خودتان اجتناب کنید.

هدف از این رویکرد جدید این است که کاربران با "عشق" محصول یا خدمت شما را استفاده کنند. این امر را می‌توانید به لطف میکرو اینتراکشن در عناصر محصول یا خدمت خودتان بهبود ببخشید. در نهایت با تسهیل و لذت بخش‌تر کردن مرورپذیری محصول یا خدمت خودتان آن را برای کاربرتان به یک محصول محبوب تبدیل کنید.

هرچند هر ریز تجربه  فقط  بر اجرای یک وظیفه کوچک در طراحی کلی تمرکز دارد، اما با قرار گرفتن صحیح  تعدادی  از این تعاملات کوچک در کنار هم، محصول یا خدمتی منحصر بفرد به وجود خواهد آمد.


به طور خلاصه، ما می توانیم ریز تجربه کاربری را به عنوان یک حوزه جدید از تمرکز در تجربه کلی کاربر تعریف کنیم که به دنبال ایجاد عناصر کوچکی است که منجر به تجربه تعامل گرا کاربر خواهد شد. عناصر کوچک را می‌توانید روی انواع محصولات از یک وب سایت گرفته تا برنامه‌های تجاری در دستگاه‌های مختلف اعمال کنید. اعمال و بهینه سازی اساسی این مفهوم در دستگاه‌های امروزی کاربران به ویژه موبایل بسیار مفید خواهد بود. 


 

ریز در مقابل کلان

شما در اکثریت پروژه‌ها باید بتوانید از هر دو منظر طراحی تجربه کاربری درسطح کلان (Macro UX) و ریز (Micro UX) با وجود تفاوت‌هایشان دست و پنجه نرم کنید.

طراحی تجربه کاربری کلان (Macro UX) همان مفهوم سنتی تجربه کاربری است که روی تجربه کلی کاربر با تمرکز بر نیازهای او متمرکز است. در واقع نگاه شما با تجزیه و تحلیل نیازهای کاربر به سوی اثربخش گرا بودن محصول یا خدمت هدایت می‌شود. با این نگاه محصول گرا متوجه می‌شویم که به طور مستقیم مفهوم محصول یا خدمت و عملکردهای آن در طراحی یک محصول یا خدمت تاثیرگذار هستند. بنابراین طراحی تجربه کلان یک رویکرد طراحی بلند مدت است که در تمام مراحل فرآیند طراحی وجود خواهد داشت تا به نیازهای کاربر و اهداف کسب و کار پاسخی مناسب دهد.

تا به امروز، طراحی تجربه کلان رایج ترین روشی بوده که به ما اجازه داده است نیازهای کاربر را شناسایی کنیم و بر اساس آن طراحی کنیم. خب تا اینجا خیلی خوب بوده است ولی باید آن را به عنوان اولین گام در نظر بگیریم. ریز تجربه کاربری (Micro UX) می‌تواند یک جایگزین و یا روشی مکمل برای بهبود تجربه کاربری باشد. ریز تجربه کاربری دقیقاً مخالف طراحی تجربه کلان است. نگاه ریز تجربه کاربری بر روی کوچکترین عناصر به منظور ایجاد چیزی بزرگ متمرکز است.

برای رسیدن به این امر، ریز تجربه کاربری به بهینه سازی کوچکترین جزئیات محصول یا خدمت توجه ویژه‌ای دارد. بهینه‌سازی جزئیاتی که با هم کار می‌کنند می‌تواند تجربه فوق العاده‌ای را در استفاده از محصول یا خدمت برای کاربر ایجاد کند. تلاش برای بهینه سازی عناصر می‌تواند به کشف یا ایجاد عناصر جدید منجر شود. این کار یک روش قابل دسترس برای داشتن عناصری ساده و منحصر به فرد است که به ویژگی‌های مزیتی محصول یا خدمت شما تبدیل خواهد شد.

تمرکز بر روی جزئیات محصول یا خدمت از کاربردپذیری نامناسب آن جلوگیری می‌کند. کافی است تمرکز خودتان را بر روی "چگونه" ها بگذارید. به عنوان مثال، چگونه کاربر از محصول استفاده می‌کند؟ با این توصیف می‌توانید متوجه شوید که ریز تجربه کاربری دیدگاهی بهره ور گرا به محصول یا خدمت دارد تا آن را بهینه سازی کند. البته سعی بر آن است که یک رویکرد طراحی کوتاه مدت در مراحل مختلف طراحی و بهینه سازی محصول یا خدمت باشد.

طراحی یا بهبود یافتن عناصر جدید در این رویکرد از تعامل کاربران با عملکردهای مختلف محصول یا خدمت در نظر گرفته می‌شود. مرحله بعدی هم ترکیب این مجموعه عناصر بهبود یافته یا جدید با هم است به طوری که این جزئیات کوچک یک اثر تعیین کننده در موفقیت محصول یا خدمت داشته باشند. مرورپذیری آسان و منحصر به فرد یک محصول به تجربه رضایت بخش کاربران منجر خواهد شد که در ادامه به پایداری ارتباط و وفاداری به برند کسب و کار شما منتهی می‌شود.

این چشم انداز جدید از تجربه کاربری در حوزه تلفن همراه به کلید موفقیت مرورپذیری بسیاری از برنامه‌های موفق تبدیل شده است. برای بهبود مرورپذیری محصول یا خدمت همان طور که در ابتدا اشاره کردیم می‌توانیم از میکرو اینتراکشن‌ها بهره ببریم.

 

انواع میکرو اینتراکشن‌ها

میکرو اینتراکشنهای مختلفی می‌تواند به هر نوع عنصر در محصول یا خدمت اعم از تصویر، متن و... اعمال شوند تا باعث بهبود تجربه مرور کاربران شوند. هنگام ساخت یک محصول دیجیتال لازم است که فناوری‌های مختلف، حرکات اشاره‌ای قابل استفاده و ویژگی‌های هر دستگاه را به یاد داشته باشید. شما نیاز دارید روش تعامل کاربران با هر عنصر را تجزیه و تحلیل کنید تا دسترسی دیجیتال آنها را به راحت‌ترین و مناسب‌ترین روش ارائه دهید. تجربه استفاده از هر نوع محصول یا خدمتی می‌تواند از طریق ریز تجربه کاربری ارتقا پیدا کند. اگر چه به طور عمده بیشتر در زمینه‌های تجارت الکترونیک و دستگاه‌های موبایل برای بهبود مرورپذیری عناصر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

میکرو اینتراکشن‌های ژستی

در حال حاضر این نوع میکرو اینتراکشن‌ها بیشتر مختص حوزه موبایل هستند و توسط عملکردهای حرکتی بدن کاربران رخ می‌دهند. استفاده از میکرو اینتراکشن‌های ژستی به سرعت می‌تواند قابلیت کاربردپذیری را با تعمیم دادن حرکات خاص به اقدامات خاص افزایش دهد.

 

به عنوان مثال، به روز رسانی و یا بازخوانی محتوای صفحه برای پیدا کردن نتایج جدید توسط پایین کشیدن انگشت بر روی صفحه دیگر به یک راه جهانی تبدیل شده است و از تایم لاین برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی تا برنامه‌های تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  

ژست یا حرکت انگشتان کاربران برای بزرگنمایی بر روی دستگاه‌های با صفحه نمایش کوچک یک شیوه دیگر است که به یک راه جهانی تبدیل شده است. در برنامه‌هایی که کاربران به دنبال مشاهده جزئیات در تصاویر هستنند می‌توانیم به راحتی استفاده از ژست بزرگ کردن تصاویر را ببینیم.

 

میکرو اینتراکشن‌های مرور کردنی

همانطور که در بالا اشاره شد، مشخص است که برای بهبود تجربه کاربری منطبق کردن نوع مرور کاربران با اشکال جدید دستگاه‌هایی با صفحه نمایش‌های کوچک مانند دستگاه‌های موبایل یک ضرورت است. 

 در ادامه به چند نمونه که به مرور خوب کاربران منجر خواهد شد اشاره می‌کنیم:

 

پس از اینکه مقدار زیادی از محتوا را روی محصول بازدید کردید، معمولاً در قسمت پایین سمت راست یک دکمه مفید به شما اجازه بازگشت به بالای صفحه را بدون نیاز به حرکت پیمایشی می‌دهد.

 

مورد بسیار مفید دیگر در دستگاه‌های موبایل منوی چسبنده یا همبرگری است که در هر لحظه به شما اجازه دسترسی به منو را فراهم می‌کند. این قابلیت باعث بهبود سرعت مرور کاربران از بخش‌های مختلف محصول خواهد شد.

 

با وجود اینکه اهمیت فیلتر کارآمد در محصولات تجارت الکترونیکی بر کسی پوشیده نیست، متاسفانه اکثر محصولات تجارت الکترونیکی دارای یک سیستم فیلتر پر هرج و مرج و ناکارآمد به ویژه از نظر طراحی بصری هستند. با این حال، نمونه‌های موفقی هم وجود دارند که سیستم فیلتر خود را برای استفاده آسان به صورت کارآمد طراحی کرده‌اند.

 

میکرو اینتراکشن‌های خواندنی

 اگر وبلاگ و یا پورتال خبری دارید، می توانید کیفیت خواندن محتوا در محصول خود را با نمونه‌هایی مانند زیر بهبود ببخشید:

با برآورد و ارائه مقدار تقریبی زمان  خواندن محتوا به کاربران می‌توانید تصمیم خواندن را برای آنها تسهیل کنید.

 

یکی دیگر از نمونه‌های ریز تجربه کاربری خواندن، قابلیت حالت مطالعه در شب است. کاربران با فعال کردن این حالت در شب‌ها می‌توانند بدون آزار به چشمشان محتوا را بخوانند.

 

میکرو اینتراکشن‌های تعاملی

 توجه به جزئیات زمان و چگونگی ارتباط با کاربران نقش بسیار مهمی در ایجاد احساسی خاص و برقراری تعامل آنها با کسب و کار شما دارد.

جزئیات تعامل در وب سایت وب رخ یک نمونه تماس خوب برای تعامل با کاربران و دریافت اطلاعات از آنها است.

 

میکرو اینتراکشن‌های اجتماعی

گاهی اوقات  در طراحی محصول، پیاده سازی کردن امکان اشتراک گذاری محتوا در شبکه‌های اجتماعی بسیار قابل استفاده است. 

آیکون‌های اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند مقدار زیادی فضا اشغال کنند و مزاحم خواندن محتوا شوند و یا برعکس به سختی بتوان آنها را پیدا کرد، این مشکل را با اضافه کردن یک دکمه اشتراک گذاری شناور که قابل گسترش است می‌توانید حل کنید.

 

میکرو اینتراکشن‌های چند رسانه‌ای

یک راه بسیار عالی برای برجسته کردن محصول استفاده از میکرو اینتراکشن‌های چند رسانه‌ای است.

وب سایت ایران تایمر به منظور برجسته کردن برخی از محصولاتش، ویدئو کوتاهی با نمای 360 درجه را در کنار عکس‌های معمولی نمایش می‌دهد. این کار می‌تواند بیشتر توجه کاربران را به جزئیات مختلف محصول جلب کند.

 

میکرو اینتراکشن‌ها در فرم

در اینجا کلمه "فرم" به معنای گسترده آن آورده شده است. در واقع ما به هر نوع عنصری اشاره می‌کنیم که کاربر برای دسترسی به اطلاعات و یا تکمیل یک فرآیند آن را پر می‌کند. در نسخه موبایل معدود وب سایتی کاربر می‌تواند با کمترین زحمت یا اصطکاک عناصر فرم اطلاعات را پر کند.

 

با این حال، فرم‌های رزرو یک مثال خوب برای بهینه سازی پر کردن عناصر فرم هستند. کاربر می‌تواند تمام داده‌های مورد نیاز را بر روی یک تک صفحه وارد یا از طریق گزینه‌ها تنظیم کند.

 

میکرو اینتراکشن‌ها برای مرورپذیری

در برخی از محصولات، مرور بصری مراحل انجام عملیات ساده می‌تواند به مشکلات پیچیده و خاص برای کاربران تبدیل شود. با این حال، نمونه‌هایی وجود دارد که مرورپذیری محصول را به خوبی حل و فصل کرده‌اند.

 

 سفارشی سازی پیتزا در رستوران‌های زنجیره‌ای پرپروک یک فرآیند بسیار ساده است. شما می‌توانید در هر مرحله کلیه مواد اولیه پیتزا را به دلخواه خود انتخاب و میزان استفاده از آن (کم، متوسط، زیاد) را نیز مشخص کنید.

 

میکرو اینتراکشن‌های متقاعد کننده

اگر ایجاد کال تو اکشن بر روی دسکتاپ دشوار باشد، این عمل بر روی موبایل به فرآیند حتی پیچیده‌تری تبدیل خواهد شد. ما همیشه در مقدار کمی از فضا می‌خواهیم چیزهای زیادی بگوییم.

  

نگاهی دقیق‌تر به عناصری روی صفحه نمایش داشته باشید که می‌تواند برای متقاعد کردن کاربر استفاده شود. روانشناسی قیمت گذاری یا تشویق کاربر به منظور سرعت بخشیدن به تصمیم‌گیری در یک فرصت محدود می‌تواند نمونه‌های خوبی از این نوع میکرو اینتراکشن‌ها باشد.

 فکر می‌کنم نمونه میکرو اینتراکشن‌های معرفی شده برای آشنایی با ریز تجربه‌های کاربری کافی بوده است. مطمئن هستم که شما الان نمونه‌های بیشتری در ذهن دارید که به من برای اضافه کردن به این فهرست معرفی کنید

مسعود جهانی

طراحی که تلاش می‌کند با قلبی در ذهنش یک تجربه بهتر برای بهبود وفاداری به برند بر اساس نیازهای کاربر و اهداف کسب و کار ایجاد کند. در حال حاضر بعنوان طراح تجربه کاربری در هاکوپیان فعالیت می‌کند.

دیدگاه‌ها  

مسعود جهانی 14816908571ق ظ_چهارشنبهق ظ+0330E+03300آذرE_آذر+0330Rآذرق ظ+0330
به نقل از احمد زینی:
طراحی با عینک ریزبین "ریزتجربه ها" فصلی نو در دنیای طراحی تجربه کاربری هست.
دنیای طراحی به نگاهی متفاوت برای طراحی نیاز دارد. نگاهی که مسیر یکنواخت دنیای طراحی را جذاب و پر تعامل خواهد کرد.

من مثالهایی که آورده بودین رو خیلی دوست داشتم چون ابعاد مختلع حوزه عملکرد ریز تجربه ها را به خوبی نشان داده بود.


ریز تجربه‌های کاربری تو دنیایی که محصولات و خدمات به سرعت کپی ‌می‌شن شاید بتونن در نقش مزیت رقابتی ظاهر بشن.
خوشحالم که مورد توجه شما قرار گرفت.
احمد زینی 14816579091ب ظ_سه شنبهب ظ+0330E+03300آذرE_آذر+0330Rآذرب ظ+0330
طراحی با عینک ریزبین "ریزتجربه ها" فصلی نو در دنیای طراحی تجربه کاربری هست.
دنیای طراحی به نگاهی متفاوت برای طراحی نیاز دارد. نگاهی که مسیر یکنواخت دنیای طراحی را جذاب و پر تعامل خواهد کرد.

من مثالهایی که آورده بودین رو خیلی دوست داشتم چون ابعاد مختلع حوزه عملکرد ریز تجربه ها را به خوبی نشان داده بود.

You have no rights to post comments