یکشنبه, 03 تیر 1397
انیس علی آبادی

خلاقیت و ایده‌پردازی در تفکر دیزاین چیست؟

design thinking

 

برای دیزاینرها، یکی از پیش‌نیازهای تفکر خلاقانه آن است که همواره ذائقه و حس دیداری خود را مثل یک اره تیز نگه دارند. هدف این مطلب نیز بازگو کردن
روش‌هایی است که در زمان طراحی یک اپلیکیشن یا وبسایت، به بهبود تفکر خلاق و افزایش حس شهودی برای درک صحیح تجربه‌ی کاربری به ما کمک می‌کند.

به عنوان قدم اول برای شروع، ۳ سوال زیر را از خودتان بپرسید:

  • در دیزاین دنبال چه چیزی هستید؟
  • قصد دارید کجا دنبال آن بگردید؟
  • چگونه می خواهید اطلاعات بدست آمده را ذخیره کنید؟


در ادامه روش یافتن پاسخ به سه سؤال بالا را با هم مرور می‌کنیم:

بدانید که دنبال چه هستید؟

می‌خواهید یک اپلیکیشن شرکتی، کاربردی یا بازی طراحی کنید؟ بسته به اینکه قصد طراحی چه نوع اپلیکیشنی را داشته باشید، منبع الهامتان نیز متفاوت خواهد بود. برای مثال کاربرانی که می‌خواهند از یک اپلیکیشن شرکتی استفاده کنند، چندان از طراحی بازی‌گونه و بی خط و ربط استقبال نمی‌کنند. در مقابل گیمرها به شدت تشنه‌ی این نوع هستند. پس با یافتن پاسخ اولین سؤال، می‌فهمید که باید خود را به کدام منبع الهام نزدیک‌تر کنید.

برای اجزای مختلف دیزاین مانند نوع گرید یا رنگ‌بندی، جداگدانه دنبال منبع الهام باشید.

نگران نباشید که از چند منبع الهام در کارتان بهره ببرید. گاهی اوقات با دیدن نگرش های متفاوت از یک موضوع ممکن است جرقه‌ی ایده‌ی خارق‌العاده‌ای به ذهنتان خطور کند.

کجا به دنبال منبع الهام بگردیم؟

 

برای جمع کردن اطلاعات و ایده گرفتن، منابع زیادی وجود دارد، مانند وبسایت‌های زیر:


یکی از نکات هیجان‌انگیز کار دیزاین این است که گشت و گذار در اینترنت جزئی از کار شما محسوب می‌شود و می‌توان آن را مطالعه دیداری نامید.

این مرحله از طراحی  یعنی جستجو بین سایت‌ها یا اپلیکیشن‌هایی که مشابه ایده‌ی شما هستند بخشی از روند دیزاین است. بهتر است در هنگام بررسی و مشاهده‌ی نمونه‌های مشابه به ایده‌ی خودتان، ویژگی‌ها و امکانات آن اپلیکیشن یا وبسایت را یادداشت کنید.

چگونه این منابع الهام را ذخیره کنیم؟

 ذخیره کردن اطلاعات و منابع الهام آن طور که به نظر می‌رسد اصلاً کار ساده‌ای نیست! در گذشته دیزاینرها مجبور بودند کلکسیونی از مجله و عکس  و هر چیز جذابی را که می‌دیدند در کشو میزشان ذخیره کنند اما امروزه اپلیکیشن‌ها و ابزار‌های آنلاین زیادی برای ذخیره اطلاعات وجود دارند که می‌توانید بر اساس نوع تصاویر و موضوعشان، آن‌ها را طبقه بندی کنید.

چند اپلیکیشن و وبسایت برای طبقه‌بندی:


 

تخته‌های دیواری برای نوشتن ایده‌ها یا قراردادن تصاویر گزینه خوبی هستند، زیرا هر روز موقع کار کردن جلوی چشمتان خواهند بود و دائم به پرورش ذهن شما کمک می‌کنند.

موتور الهام بخش  ذهن

خب! موتور الهام بخش ذهن ما چگونه کار می‌کند!؟ این موتور به صورت ناخودآگاه و در حالی کار می‌کند که شما به موضوع بی‌توجه هستید. وقتی برای مدتی روی یک موضوع تمرکز و تحقیق کرده‌اید و سپس تمرکزتان را از روی آن موضوع بر‌می‌دارید ضمیر ناخود‌آگاه ذهنتان شروع به کار می‌کند، این در حالی است که ضمیر خود‌آگاه در حال استراحت است، مانند وقتی که زیر دوش یا مشغول دوچرخه سواری هستید به صورت ناآگاهانه یاد یک موضوع می‌افتید.

هدف از جمع آوری اطلاعات و تصاویر و دیدن چند باره‌ی آن‌ها تغذیه ضمیر ناخودآگاه ذهن است. به این ترتیب احتمالاً زمانی که مشغول ظرف‌ شستن یا کارهای روزمره هستید ناگهان ایده‌ی خوبی برای پروژه‌ی دیزاین به ذهنتان خطور خواهد کرد.

بنابراین ماهیت تفکر دیزاین، یادگیریِ تمرکز روی موضوع و رها کردن آن به طور متناوب است.

انیس علی آبادی

فارغ‌التحصیل رشته گرافیک در دانشگاه شریعتی تهران هستم. شروع فعالیتم در بازار کار با گرافیک چاپی بود و کم کم با ورود به حوزه دیجیتال مجذوب این زمینه از طراحی شدم. در حال حاضر طراح دیداری وب‌سایت و اپلیکیشن در شرکت مبنا هستم.

+2 سلیمی 15302647330ب ظ_جمعهب ظ+0430E+04301تیرE_تیر+0430Rتیرب ظ+0430
سلام
سپاس از مطلب بسیار مفیدی که تهیه ساختید.
جامعه طراحان حوزه دیجیتال نیازمند اساسی به محتواهای اینچنینی هست.
+1 eli 15361406970ب ظ_چهارشنبهب ظ+0430E+04301شهریورE_شهریور+0430Rشهریورب ظ+0430
سلام.
باتشکر از مطالب عالی که قرار میدهید.
من میخوام ulوuxیاد بگیرم از کجا باید شروع کنم؟چه منابعی رو پیشنهاد میکنید(منابع فارسی)یا دوره های آنلاین؟
با توجه به اینکه من رشتم ای تی وساکن مشهدم.
باتشکر

You have no rights to post comments