گزارش اختصاصی از اولین کنفرانس تجربه کاربری شیراز

31 ارديبهشت 1395
علی رضاجو

اولین کنفرانس تجربه کاربری شیراز ۲۳ و ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵با رویکرد «ارتقای کیفیت زندگی» در مجموعه تالار حکمت دانشگاه شیراز برگزار شد. با توجه به اینکه زمان برگزاری این کنفرانس به تلاش جامعه تجربه کاربری در زمان رستاخيز رنگ‌ها در بهار شيراز برگزار می‌گردید از پیش قابل پیش بینی بود که علاوه بر اهداف کنفرانس به ارتقای کیفیت تجربه شرکت‌کنندگان که علاقه‌مندان به موضوع تجربه کاربری، طراحان و مدیران کسب و کارها هستند نیز توجه ویژه‌ای شده است.

 

تیم برگزاری کنفرانس تجربه کاربری شیراز از مدت‌ها قبل تلاش و پیگیری قابل توجهی برای فراهم کردن شرایط حضور و اسکان شرکت‌کننده‌ هایی که ساکن شیراز نبودند به انجام رساندند.

 

با ورود به محوطه دانشگاه شیراز متوجه فعالیت تیم اجرایی در ایستگاه اتوبوس برای هدایت شرکت کنندگان و انتقال به تالار حکمت در تلاش شدیم. تیم اجرایی از ساعت 08:00 مشغول پذیرش شرکت کنندگان بود.
 نخستین کنفرانس تجربه کاربری شیراز

 

 هر چه می‌گذشت به تعداد نفرات حاضر در سالن افزوده می شد، کنفرانس ساعت 09:00 با صحبت‌های محی سنیسل به عنوان مجری آغاز گردید.

در ابتدا با پخش یک موسیقی با حال و هوای شیراز مراسم آغاز شد. محی سنیسل قول‌هایی از شرکت کنندگان گرفت مثل در شخصیت یک کودک بودن (راحت بودن ، سوال پرسیدن و...) ، تغییر نوع تشویق مسالمت آمیز و ... و همچنین شرکت کنندگان را برای حضور در تریبون آزاد دعوت کرد.

 ساعت 09:15 سخنرانی امید امرایی به عنوان موسس جامعه تجربه کاربری شیراز با معرفی کنفرانس و تاثیر آن بر ارتقای کیفیت زندگی شکل جدی تری به خود گرفت، امید امرایی با طرح یک داستان از کیفیت زندگی و نارضایتی های مردم به عنوان خواسته‌های آنها در زندگی سخن گفت.

امرایی ارتقا را سریعتر ، ساده تر ، آسان تر ، امن تر و شادمان تر کردن محصول معنا کرد و معتقد است که اکثر برندهای ایرانی در بخش شادمان تر کردن محصول مشکل جدی دارند که باید اصلاح شود.

او در ادامه این موضوع را مطرح کرد که کیفیت زندگی ما وابسته به خواسته های ماست. برای قرار گرفتن در مسیر ارتقاء کیفیت زندگی باید یکپارچه خواهش باشیم.

 

نخستین کنفرانس تجربه کاربری شیراز

 

 در ادامه بخش پارالوگ با دعوت سخنرانان به مدت یک ساعت و نیم و با حضور نازنین اویسی ، صنم نصیرپور ، مصطفی آروند، تورج صابری وند، علی دل زنده روی، امیدامرایی و داوود تراب زاده آغاز گردید.

 

تورج صابری وند:

از تفاوت‌های مفهوم و معنایی کلمه "Design" و معادل فارسی آن " طراحی" سخن گفت و پیشنهادش استفاده از همان لغت Design است.

 

نازنین اویسی :

نازنین اویسی نیز با صابری وند موافق بود اما معتقد است که متخصصان این حوزه در معنا و تفسیر کلمه Design به یک معنای مشترک رسیده اند و این موضوع در اکثر کشورها مرسوم است.

او در ادامه از کمبود و ضعف معادل سازی در زبان فارسی برای اصطلاحات انگلیسی سخن گفت و در عین حال مشکل اساسی را در ترجمه مفاهیمی مثل UX ، Design  نمی داند و معتقد است این موضوع نیازمند بومی سازی و رشد فرهنگی است. همچنین از بومی سازی احساسات برای کاربران سخن گفت.

 

صنم نصیم پور :

معنای Design را محدود به یک واحد خاص در سازمان نمی داند و عنوان کرد این مسئولیت در تمامی نقاط شرکت وجود دارد ، در فرهنگ سازمانی، فلسفه تا تولید محصول. 

 

داوود تراب زاده :

تراب زاده از دعوت رئیس برای مشارکت در طراحی و گرفتن هدف‌های کسب و کار برای رسیدن به نتیجه دلخواه می‌گوید. همچنین در پاسخ به سایرین عنوان کرد که اگر رییس را مثل کاربر در نظر بگیریم در یکسان سازی واژه Design این مشکل مفهومی بر طرف می شود.

 

مصطفی آروند:

از بومی سازی خواسته‌ها می‌گوید و امید امرایی نیز درخواست کرد که در این مورد بیشتر صحبت شود.

 

علی دل زنده روی :

وجه تمایز UI و UX ایجاد روح طراحی است. اکثر کاربرها شاید به جزئیات طراحی آنقدر هم توجه نکنند اما روح طراحی را به خوبی درک می کنند و این موضوع مهم است.دل زنده روی از تلاش بیشتر طراحان تجربه کاربری برای افزایش رضایت کارفرما به جای کاربران و از تفاوت ها در "نگاه کردن" و "دیدن" سخن گفت.

 

امید امرایی :

یکی از مشکلات اساسی کارفرمایان ایرانی است که اکثرا دید و زمان کافی برای طراحان تجربه کاربری ندارند.

 نخستین کنفرانس تجربه کاربری شیراز

تورج صابری وند:

صابری وند در ادامه به مینیمالیسم ایرانی و اشتباهات اجرایی آن در ایران پرداخت .

او معقتد است که باید بومی سازی مینیمالیسم دهه 60 و 70 میلادی را کنار گذاشت و از طرح و نقش های ایرانی و بومی خودمان شروع به ساده سازی و طراحی کنیم. 

او در ادامه از عدم نیاز سواد و دانش بصری کارفرما و کاربر در اجرای طراحی می‌گوید.

"می گویند مشتری سواد بصری ندارد، پس طراحان چه نقشی دارند؟

اگر قرار باشد همه سواد طراحی داشته باشند پس نقش ما در این حوزه چیست؟

نه کارفرما و نه کاربر قرار نیست که از تخصص ما اطلاعی داشته باشند. "

صابری وند یکی از مشکلات اصلی طراحان تجربه کاربری را عدم اطمینان خود طراحان از صحبت هایشان می داند ، او در این موضوع گفت :

" اگر از صحبت های خودتان به عنوان طراح اطمینان نداشته باشی و با شک و تردید با کارفرما صحبت کنید ، پس کارفرما چطور به شما اطمینان کند و سرمایه و زمان خودش را در اختیاز شما بگذارد."

او در ادامه یک مثال از پزشکان زد و این سوال را مطرح کرد که اگر شما برای انجام یک عمل حساس نزد پزشک بروید و او با تردید پاسخ شما را بدهد آیا به او اطمینان پیدا می کنید یا به سراغ پزشک دیگری می روید؟

صابری وند در پایان پارالوگ، اولین و مهمترین بخش را نحوه طرح سوال و پاسخ دهی به نیاز کارفرما دانست.

 

 

ساعت 11:00 شرکت کنندگان برای استراحت و پذیرایی سالن را ترک کردند.

 نخستین کنفرانس تجربه کاربری شیراز

 

تجربه کاربری در سلامت

نازنین اویسی، مدیر طراح تجربه کاربری در تیم ابداع و فناوری یکی‌ از بزرگترین سازمانهای بهداشت و درمان آمریکا (KAISER PERMANENTE)  ارائه خود را با موضوع تجربه کاربری در سلامت آغاز کرد.

افزایش رضایت مندی و تجربه کاربری مراجعه کنندگان در مسیر بهداشت و درمان هدف اصلی ارائه بود.  اویسی این موضوع را مطرح کرد که در سیستم جدید HealthCare مردم به صورت خودآگاه و گروهی اقدام به شروع درمان / پیشگیری می کنند ، مردم براحتی می توانند مسیر طول درمان خود را Navigate کنند که این موضوع به طور مستقیم بر کاهش زمان و هزینه های کاربران و شرکت های بیمه موثر است.

همچنین از  این طریق می توان به طور مداوم ، زمان سریعتر و هزینه کمتر، بیمار ، خانواده بیمار ، پرستار ، دکتر عمومی و متخصص را از روند فعالیت درمانی و اطلاعات مربوطه مطلع کرد.

 نخستین کنفرانس ux شیراز

 

 

استخراج شفافیت از پیچیدگی ها با استفاده از طراحی

خانم صنم نصیر پور استراتژیست طراحی استودیو فیوزپراجکت (FUSEPROJECT) با عنوانی تقریبا پیچیده ، شروع به ارائه ای با موضوع استخراج شفافیت از پیچیدگی ها با استفاده از طراحی کردند.

نصیر پور عنوان کرد ، یکی از روش های حل مشکلات و پیچیدگی ها در طراحی ارائه گزارش از عملکرد کاربران و بررسی نمونه های دیگر است.

ایشان در مدل پیشنهادی خودشان تکنیک باز کردن موضوع ، کوچک کردن و بهینه سازی مساله ، گرفتن سر نخ و بسط مجدد موضوع تا شکل گیری نهایی را معرفی کردند.

نخستین کنفرانس تجربه کاربری شیراز

 

دیزاین در برابر نرمالیته

شاید نقطه عطف روز نخست کنفرانس را باید ارائه تورج صابری وند بدانیم. ایشان با سبک و لحن خودشان انرژی و فضای جدیدی را در سالن ایجاد کردند.

صابری وند با این موضوع شروع کرد که هر چه برای ما انسان ها در یک بازه مشخص قرار داشته باشد متعارف و قابل قبول است و هر چقدر از این بازه نرمالیته فاصله میگیریم غیر متعارف و به مرور ترسناک تر و نا امن تر می شود.

مثلا اگر صدای خودمان را ضبط کنیم ، در حالت عادی مشکلی وجود ندارد ، اما کافیست این صدا را کمی کند کنیم تا از بازه متعارف خارج شویم ، صدا کم کم تبدیل به یک صدای ترسناک می شود.

چرا انسان از خورشید گرفتی می ترسد؟ چون از بازه متعارف نرمالیته خارج شدیم.

صابری وند در ادامه با پخش یک انیمیشن کوتاه با این عنوان که "کدام یک زن است؟ " ادامه داد.

یکی از راه های ایجاد خلاقیت خارج شدن از بازه های متعارف زندگی است اما باید این خارج شدن در یک مرز نزدیک به حالت نرمالیته باشد چرا که اگر بیش از حد غلو شده باشد باعث مقاوت و در نهایت رد کردن مخاطب خواهد شد.

صابری وند مثال هایی از پروژه های اجرایی خود زد و از چالش ها و تجربیاتش در پروسه طراحی سخن گفت.

 کنفرانس تجربه کاربری شیراز

 

ساعت 13:30 جهت صرف ناهار ، نماز و استراحت برنامه ادامه پیدا کرد و با پیشنهاد محی سنیسل حداقل یک فرد جدید در میزهای ناهارخوری حضور  پیدا کرد که باعث ایجاد ارتباطات و دوستی های جدیدی شد.

 نخستین کنفرانس ux شیراز

 

در ادامه کارگاه‌ فهم بصری، هویت سازمانی، شناخت مخاطب و آموزش بوم CVI علی دل زنده روی به دلیل مسافرت ایشان جایگزین کارگاه‌ طراحی نقشه سفر مشتری امید امرایی شد و در ساعت 15:00 برگزار شد.

 

تریبون آزاد

تریبون آزاد همزمان با کارگاه ساعت 15:00 با حضور شرکت کنندگان در خصوص موضوعات مطرح شده  و ارائه مطالبی جدید در خصوص تجربه کاربری انجام گردید.

یکی از جذاب ترین بخش های تریبون آزاد حضور جناب مهندس جمشیدی بود ، ایشان نکات کلیدی بسیار جذابی را مطرح کردند :

" نیازها هدایتگرند ،

از دل ضرورت ها، نیازمندی ها استخراج می شوند.

ما می بایست ضرورت ها را شناسایی و کشف کنیم.

اهداف دور، دام هستند."

ایشان از طراحان تجربه کاربری درخواست کردند که ما را با روند ها هماهنگ کنید.

نخستین کنفرانس ux شیراز

 

کارگاه:‌ طراحی نقشه سفر مشتری

در ابتدای این کارگاه نکاتی در خصوص نحوه مدیریت و برگزاری جلسات طوفان ذهنی توسط امیر امرایی مطرح شد. سپس با طرح مثالی از سفر یک کاربر خردسال به مرکز سی تی اسکن ، کارگاه ادامه پیدا کرد.

سبک ارائه کمی کند به نظر می رسید و در نحوه خلق یک سفر مشتری مشکلات تکنیکالی نیز وجود داشت. چرا که خلق یک پرسنا و سفر کاربر حاصل مصاحبه و تحقیقات کاربری است و با تصورات ذهنی و به طور مجازی معمولا این امر دارای خطاهای محاسباتی است اما در مجموع کارگاه به نکات ارزشمندی در ارتباط دهی بین رفتار ، اشیاء و نگرش ها در طراحی سفر کاربر اشاره کرد.

 نخستین کنفرانس ux شیراز

 

با اتمام این کارگاه به پایان روز اول کنفرانس تجربه کاربری شیراز رسیدیم.

 

روز دوم کنفرانس UX شیراز

 با وجود  اینکه تیم بزگراری کنفرانس در روز دوم از ساعت 08:00 آماده پذیرش از شرکت کنندگان جدید بودند، بیشتر شرکت کنندگان که روز گذشته در کنفرانس حضور داشتند ساعت 09:00 در سالن حضور پیدا کردند.

آقای محی سنیسل قبل از شروع کنفرانس بار دیگر شرکت کنندگان را به اشتراک گذاری مطالب بیشتری در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ #UXShirazConf دعوت کرد.

 نخستین کنفرانس تجربه کاربری شیراز

 

معرفی کتاب المان های تجربه کاربری

 شروع کنفرانس در روز دوم با رونمایی کتاب المان‌های تجربه کاربری توسط خانم الهام راسخ آغاز گردید. این کتاب یکی از کتاب‌های بسیار خوب و ارزشمند دنیای طراحی وب به نام The Elements of User Experience Design می‌باشد که توسط آقای Jesse James Garrett تالیف شده است. طی ماه‌های گذشته تیم ترجمه جامعه تجربه کاربری شیراز موفق شد این کتاب ارزشمند را ترجمه کند. در این کنفرانس ضمن رونمایی از این کتاب امکان تهیه کتاب با 23% تخفیف برای شرکت کنندگان در نظر گرفته شده بود.

نخستین کنفرانس ux شیراز

 

طراحی محصول با چاشنی تجربه کاربری

مصطفی آروند برنده جایزه جهانی A' DESIGN از آن دسته طراحان خوب و بی حاشیه ایرانی است ، ایشان نیز ارائه خوبی با موضوع طراحی محصول با چاشنی تجربه کاربری ارائه کردند.

آروند معتقد است گوش کردن به کارفرما کمک بیشتری برای حل کردن چالش‌های آنها می‌کند.
"تجربه قابل تقسیم و اشتراک گذاری است.
UX همیشه در محصول در حال تکامل است و از مرحله ای به مرحله بعد می رود."

آروند در ادامه ارائه در بخش طراحی خدمات مواردی را با ذکر نمونه هایی از برندهای مطرح معرفی کرد. رفع موانع ، اعتماد سازی و افزایش رضایت مشتری ، برابرسازی دسترسی ، شخصی سازی ، شفاف سازی ، بهتر سازی مالکیت از موارد مطرح شده در این ارائه بود.

کنفرانس ux شیراز

 

تجربه کاربری بهتر با بومی سازی رابط کاربری

مصطفی پورعلی به عنوان نویسنده مقاله برگزیده ارسال شده به کنفرانس با موضوع تجربه کاربری بهتر بواسطه بومی سازی رابط کاربری به ارائه نکات و تجربه‌هایی در  این خصوص پرادخت.

طی بررسی ایشان از هر 10 وب سایت فارسی 4 وب سایت از قالب های آماده استفاده می کنند.

در ادامه ایشان از فاجعه ای به نام " ترجمه قالب " و عدم رعایت ابتدایی ترین موارد مثل راست چین بودن مطالب، سایز و نوع فونت و... در وب فارسی صحبت کردند.

پورعلی معتقد است پر رنگ کردن و تمرکز در اشتراکات فرهنگی ، کمک زیادی به بهبود تجربه کاربری یک وب سایت خواهد کرد.

 نخستین کنفرانس تجربه کاربری شیراز

 

کشف دنیای کاربر: واقعا کاربر چه می‌خواهد

داوود تراب زاده با پخش یک انیمیشن کوتاه ارائه خود را آغاز کرد ، او معتقد است امکانات و آزادی بیشتر برای کاربر به معنای تجربه کاربری بهتر نیست.

کاربر به دنبال بهترین انتخاب است اگر بهترین انتخاب را پیدا نکند در واقع هیچ کدام را انتخاب نمی کند.

تراب زاده به معرفی چند پروژه اجرایی خود در حوزه غذا و کتاب آنلاین پرداخت و چند نمونه فرم پرسشنامه را نیز ارائه کرد. 

کنفرانس تجربه کاربری شیراز

 

نمونه سازی سریع 

نازنین اویسی از تجربه‌ها و روش‌های نمونه سازی سریع که قبل از تولید محصول یا خدمات به موفقیت آنها کمک کرده است اشاره کرد و از تاثیرات و تکنیک های ایجاد یک Prototype در کاهش هزینه ها و توسعه محصول صحبت کرد.

کنفرانس تجربه کاربری شیراز

 

طراحی برای ایران

سخنرانی آقای بیژن آریا با موضوع طراحی برای ایران که به دلیل عدم حضور ایشان به صورت ویدئویی برای شرکت کنندگان قرار بر پخش آن گرفته شد تا بخشی پخش گردید ولی به دلیل کمبود وقت با موافقت ایشان و شرکت کنندگان متوقف شد و لینک دانلود ویدئوی آن در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت.

یکی از تعاریف زیبای ایشان در تعریف طراحی :

"طراحی یعنی روشی نظام مند برای رسیدن به وضعیت بهتر"

کنفرانس تجربه کاربری شیراز

 

راهکار علی بابا برای چالش بهبود تجربۀ سفر در ایران

نیما قاضی و پویا کندری از سوی شرکت سفرهای علی‌بابا ، سخنرانی با موضوع راهکار علی بابا برای چالش بهبود تجربۀ سفر در ایران داشتند بیش از موضوع اصلی به معرفی خدمات علی‌بابا تمرکز داشتند و سعی کردند به نقل از خوشان مثل همیشه خیلی بد نباشند!

البته در این ارائه بیش از نیمی از موارد مطرح شده را نمی توان در سرویس های این شرکت مشاهده کرد و صرفا در قالب تئوری مطرح شد و از سوی دیگر با ارائه سریع و شتابزده تقریبا ارائه بی کیفیتی انجام پذیرفت.

 کنفرانس تجربه کاربری شیراز

 

 شرکت کنندگان بعد از صرف ناهار با ارائه کارت ورود به کنفرانس به پذیرش، گواهینامه شرکت در کنفرانس را تحویل گرفتند.

کنفرانس تجربه کاربری شیراز

 

کارگاه: چگونه تجربه‌های لذت بخش طراحی کنیم

خانم‌های نازنین اویسی و صنم نصیر پور در این کارگاه تلاش کردند با معرفی ابزارهای طراحی انسان محور به شرکت کنندگان نه تنها یاد بدهند که چگونه مشكلات و مسائل اصلی كاربر را شناسایی و حل كنند، بلكه آنها را با تكنیک هایی آشنا کنند كه با استفاده از آنها بتوانند تجربه‌های لذت بخش خلق كنند.

کنفرانس تجربه کاربری شیراز

 

تریبون آزاد

تریبون آزاد که همزمان با کارگاه شروع شده بود پس از پایان کارگاه میزبان 6 تیم شرکت کننده در این کارگاه بود که با ایده‌های خود برای حل مشکلات و خلق تجربه‌های بهتر برای کاربران در موضوعات مختلف در تریبون آزاد حضور پیدا کردند تا در 3 دقیقه با شرکت کنندگان ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند.

با نزدیک شدن به اختتامیه کنفرانس از سخنرانان و حامیان دعوت گردید برای دریافت تندیس یادبود اولین کنفرانس تجربه کاربری شیراز از دست نماینده‌هایی از شرکت کنندگان بر روی سن حضور پیدا کنند.

پس از آن اعضای تیم برگزاری کنفرانس نیز با تشویق شرکت کنندگان بر روی صحنه حضور یافتند تا در نهایت اولین کنفرانس تجربه کاربری شیراز با گرفتن عکس‌های یادگاری با شرکت کنندگان و بیش از 1380 دقیقه دورهمی، 500 هشتگ، 363 تصویر اینستاگرام، 145 توییت، 3 کارگاه، 2 پارالوگ، 2 تریبون آزاد و 12 سخنرانی به کار خود پایان دهد.

کنفرانس تجربه کاربری شیراز

 

کنفرانس تجربه کاربری شیراز

دیدگاه‌ها  

الهام راسخ 14718666761ب ظ_دوشنبهب ظ+0430E+04301شهریورE_شهریور+0430Rشهریورب ظ+0430
به نقل از مهدی منافی:
سلام و خداقوت به همه شرکت کنندگان و برگزارکنندگان کنفرانس تجربه کاربری شیراز
به جرات میتونم بگم تجربه کاربری شیراز یکی از فعال ترین گروه ها تو این زمینه در ایرانه.
یه درخواست داشتم : خواهشاً اگه میشه تو اینجور کنفرانس ها محلی هم برای اسکان افرادی که از شهرهای دیگه میخوان بیان در نظر بگیرین (مثل مسابقات برنامه نویسی بیان)

==================
این کار رو کرده بودیم و محلی رو برای اسکان دوستان و علاقه مندانی که از شهرهای دیگر به شیراز می امدند در نظر گرفتیم.
علی رضاجو 14681811651ق ظ_دوشنبهق ظ+0430E+04301تیرE_تیر+0430Rتیرق ظ+0430
به نقل از وطن دوست:
نظر خارج از بحثه بالاست ،
فونت سایت ، فونت چشم نوازیه ولی رنگ gray انتخاب شده برای متن سایت اصلا جالب نیست . به رنگ و سایز متن لینک زیر دقت کنین.
uxshiraz.org/.../...

ممنون از پیشنهاد شما ، این موضوع را بررسی میکنیم
وطن دوست 14681785471ب ظ_یکشنبهب ظ+0430E+04301تیرE_تیر+0430Rتیرب ظ+0430
نظر خارج از بحثه بالاست ،
فونت سایت ، فونت چشم نوازیه ولی رنگ gray انتخاب شده برای متن سایت اصلا جالب نیست . به رنگ و سایز متن لینک زیر دقت کنین.
uxshiraz.org/.../...
مهدی منافی 14638002941ق ظ_شنبهق ظ+0430E+04301خردادE_خرداد+0430Rخردادق ظ+0430
سلام و خداقوت به همه شرکت کنندگان و برگزارکنندگان کنفرانس تجربه کاربری شیراز
به جرات میتونم بگم تجربه کاربری شیراز یکی از فعال ترین گروه ها تو این زمینه در ایرانه.
یه درخواست داشتم : خواهشاً اگه میشه تو اینجور کنفرانس ها محلی هم برای اسکان افرادی که از شهرهای دیگه میخوان بیان در نظر بگیرین (مثل مسابقات برنامه نویسی بیان)

You have no rights to post comments