کدام نوع اسکرول را در طراحی رابط کاربری استفاده کنیم؟

22 مرداد 1395
مسعود جهانی

اسکرول کردن یکی از کارهایی است که اغلب کاربران برای استفاده از محصولات نرم‌افزاری بدون آنکه به آن فکر کنند، آن را انجام می‌دهند. انتخاب نوع اسکرول مناسب از نظر عملکرد بدون دخالت سلیقه شخصی یکی از کارهایی است که یک طراح باید به آن در طراحی رابط کاربری دقت کند.

 

 

اسکرول به عنوان یک ابزار موثر می‌تواند تجربه تعامل کاربر با محصول را بهبود ببخشد. در ادامه به انواع اسکرول و زمان مناسب برای به کارگیری آنها خواهیم پرداخت.

 

اسکرول افقی

حرکت از راست به چپ یا چپ به راست، یک راه بسیار مناسب برای ارتباط برقرار کردن با متن و تصاویر مثل خواندن کتاب و یا ورق زدن مجله است. اسکرول افقی ارائه محتوا را با حرکت به صورت افقی فراهم می‌کند.هر چند تا چند سال پیش این نوع از اسکرول رایج نبود اما در حال حاضر به لطف ظهور صفحات لمسی، ارائه محتوا به کاربران را آسان کرده است.

چه زمانی باید از اسکرول افقی استفاده کنیم؟

اسکرول افقی می‌تواند برای شرکت‌هایی که دارای سطح بالایی از فعالیت بر روی دستگاه‌های همراه هستند به دلیل سهولت استفاده مورد توجه قرار بگیرد.امروزه سبک نمایش محتوا به صورت اسلاید به کاربران فوق العاده محبوب است. اسکرول افقی تصاویر بزرگ به عنوان یک راه بسیار خوب برای برجسته کردن محتوا و ایجاد گذرراهی به محتوای بیشتر تبدیل شده است. زمانی که اسکرول افقی استفاده می‌کنید، آگاهی کامل کاربر از وجود این نوع اسکرول مساله بسیار مهمی در تجربه کاربری او خواهد بود. بدون اسکرول ممکن است محتوای مورد هدف از دید کاربر پنهان بماند.

 

اسکرول عمودی

اسکرول عمودی حاکم بر دنیای طراحی رابط کاربری است، چون به صورت پیش فرض وجود داشته و هم اکنون هم کار می‌کند! شما همین الان در حال اسکرول کردن عمودی صفحه هستید! حرکت از بالا به پایین صفحه از آغاز طراحی رابط کاربری وجود داشته است. هر چند امروز اسکرول عمودی به شکل‌های دیگر فراتر از شکل اولیه (اسکرول نامحدود و اسکرول پارالکس) در حال تغییر شکل است.

چه زمانی باید از اسکرول عمودی استفاده کنیم؟

اسکرول عمودی گزینه خوبی برای محتوایی است که کاربران با اختیار خودشان قصد پی بردن به آنها را دارند. این نوع اسکرول بی وقفه در انواع پلترفم‌ها به سادگی توسط بسیاری از کاربران استفاده می‌شود.

 

اسکرول نامحدود

با این نوع اسکرول لازم نیست برای محتوای بیشتر به صفحات دیگری بروید. کاربران به عنوان یک تجربه جدید، بیشتر و بیشتر درگیر محتوا خواهند شد. در واقع با اسکرول نامحدود کاربران می‌روند، می‌روند و می‌روند! این کار قطعاً روندی است که به لطف نفوذ شبکه‌های اجتماعی برای نگه داشتن بیشتر کاربران در صفحه به وجود آمده است. وقتی کاربران به پایین صفحه حرکت می‌کنند محتوای بیشتر بارگذاری می‌شود و در واقع هرگز آنها به پایان نخواهند رسید. البته صفحات با اسکرول نامحدود هم دارای پایان هستند ولی با توجه به اینکه برای رسیدن به پایان محتوا باید یک راه بسیار طولانی اسکرول شود می‌توانید آن را اسکرول طولانی هم بنامیم.

چه زمانی باید از اسکرول نامحدود استفاده کنیم؟

اسکرول نامحدود برای صفحه‌ای که محتوای آن به طور منظم به روز رسانی می‌شود، مناسب است. محتوای جدید در بالای صفحه و محتوای قدیمی‌تر پایین آن بارگذاری می‌شود. صفحه‌ای که ورودی قابل توجهی محتوا ندارد، قادر به اجرای موثر اسکرول نامحدود و بهبود تعامل کاربر نخواهد بود. اسکرول نامحدود می‌تواند به سرعت کاربرانی که در جستجوی محتوای خاصی هستند را به دلیل اینکه به پایانی نمی‌رسند ناامید کند. نکته مهم استفاده از اسکرول نامحدود، اضافه کردن منوی ناوبری شناور در بالا و یا پایین صفحه است. این منوی ناوبری شناور در محصول باید توانایی جابه جایی به مناطق مختلف محصول را فراهم کند.

 

اسکرول پارالکس

برای حرکت جالب و ابتکاری در اسکرول، اسکرول پارالکس یک گزینه عالی است. در این نوع از اسکرول، پس زمینه با سرعت کندتری از عناصر روی آن در پیش زمینه حرکت می‌کند. یک جلوه سه بعدی می‌تواند با اسکرول عمودی، افقی و یا بی نهایت ارائه شود. البته اثر پارالکس چیزی بین انیمیشن و اسکرول است، به همین دلیل باید عاقلانه از انیمیشن استفاده کنید چون حرکت انیمیشن با سرعت اسکرول کنترل می‌شود.

چه زمانی باید از اسکرول پارالکس استفاده کنیم؟

 اسکرول پارالکس را می توانید به عنوان بخشی حمایتی برای ارائه محتوا استفاده کنید. استفاده بیش از حد از این نوع اسکرول به راحتی می‌تواند نقشی معکوس برای کاربران داشته باشد. مقیاس صفحه نمایش یک عامل مهم در طراحی اسکرول پارالکس است، به خصوص هنگامی که باید مورد چگونگی نمایش در موبایل فکر کنید. تا زمانیکه اسکرول پارالکس را با دقت انجام دهید و خسته کننده نباشد، می‌توانید ابعاد و علاقه به محصول خودتان را ضافه کنید.

مسعود جهانی

طراحی که تلاش می‌کند با قلبی در ذهنش یک تجربه بهتر برای بهبود وفاداری به برند بر اساس نیازهای کاربر و اهداف کسب و کار ایجاد کند. در حال حاضر بعنوان طراح تجربه کاربری در هاکوپیان فعالیت می‌کند.

You have no rights to post comments