7 نکته علمی و کارآمد در طراحی تجربه کاربری موبایل

16 آذر 1395
مهتاب کریمی

این روز‌ها استفاده از موبایل برای برطرف کردن اکثر نیازها به یکی از روش‌های زندگی مدرن ما تبدیل شده است. اینکه کاربران با استفاده از موبایل خود به صورت آنلاین و آفلاین می‌توانند نیازهایشان را برطرف کنند، باعث شده است افراد در شبانه روز به طور میانگین 90  دقیقه وقت خود را به استفاده از موبایلشان اختصاص دهند . منبع : Mobilestatistics.com

seven-tips-ux-design

در حال حاضر با توجه به استفاده روزمره از موبایل نسبت به دیگر وسایل دیجیتالی، برنامه‌های قابل استفاده در آن جایگاه ویژه‌ای در زندگی فردی افراد پیدا کرده است. اپلیکیشن‌های موبایل، علاوه بر برطرف کردن خواسته‌های کاربران باید قابل اعتماد، به روز رسانی شده با محتوایی درست برای ارائه بهترین خدمات به کاربران ارائه شوند. اما سوالی که هم اکنون مطرح می‌شود این است که در این شلوغی تولید اپلیکیشن‌های موجود، چگونه می‌توانیم یک اپلیکیشن مفید، با ارزش و با کارایی بالا برای کاربران فراهم کنیم که علاوه بر برطرف شدن خواسته های آنها، لذت کار با یک اپلیکیشن خوب هم تجربه کنند. در اینجا به 7  نکته مفید و کارآمد در مورد تولید موفق یک تجربه کاربری اپلیکیشن موبایل اشاره می‌کنیم.

 

 1. یک صفحه نمایش ، یک وظیفه

هر صفحه نمایش اپلیکیشن موبایل باید فقط و فقط یک عمل اختصاص داده شده از یک هدف واحد را برای کاربران فراهم کند. یکی از اصولی که همیشه باید مد نظر داشته باشیم این است که کاربران علاقه زیادی به یادگیری مفاهیم کلی ندارند و زمان زیادی را برای یادگیری از اپلیکیشنی که قرار است خواسته آنها را فراهم کند صرف نمی‌کنند. کاهش دادن عملیات کاربران، برای رسیدن به خواسته آنها خود به خود باعث آسان‌تر شدن استفاده از اپلیکیشن خواهد شد.

برای مثال: اپلیکیشن اسنپ را مورد بررسی قرار می‌‌دهیم.

هدف اصلی کار کردن با این اپلیکیشن رسیدن به مقصد است. پس تنها عملیاتی که کاربر در این صفحه انجام می‌دهد انتخاب مبدا و بعد مقصد می‌باشد. کمترین حد استفاده از اپلیکیشن با بهترین بازخورد رخ خواهد داد.

 

seven-tips-ux-design-snap

 

2. رابط کاربری پنهان

محتوا خود می‌تواند یک رابط کاربری مفید باشد. تمرکز بر روی محتوا و حذف عناصر غیر ضروری به کاربر برای رسیدن به خواسته کمک می‌کند ولی آن را به هدفش هدایت نمی‌کند. روی محتوا تمرکز کنید و عناصر غیر ضروری که فعالیت کاربر را تحت شعاع قرار نمی‌دهد را حذف کنید. کاربر احتیاج به یک راهنمای پنهان دارد. کاربر باید با توجه به محتوا هدایت شود و به سرعت به هدفش برسد.

برای مثال: اپلیکیشن گوگل مپ را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

در به روزرسانی جدید این اپلیکیشن ، تمام پنل های غیر ضروری و دکمه های اضافی حذف شده است و خود گوگل اعتقاد دارد خود نقشه می‌تواند با کاربر ارتباط برقرار کند و نیازی به فلش‌های جهت یابی و ... ندارد. خود نقشه بزرگترین عنصر در داخل صفحه می‌باشد که به همراه باکس جستجو می‌تواند کاربر را با سرعت بیشتر به هدفش برساند.

seven-tips-ux-design-google

 

 3. فضای تنفس

فضای سفید یا فضای منفی با اشاره به فضای خالی بین و اطراف عناصر در یک طراحی، اغلب نادیده گرفته می‌شود. اگرچه بعضی از طراحان آن را بیهوده در نظر می‌گیرند ولی در طراحی اپلیکیشن با توجه به اندازه کوچک صفحه نمایش یک عنصر ضروری به حساب می‌آید. فضای سفید نه تنها در خوانایی و  الویت‌بندی محتوا مفید است بلکه ‌نقش مهمی هم در طراحی بصری دارد. پس می‌توان آن را یک عنصر مفید در جداسازی لایه‌ها و طراحی ساده برای کاربران در نظر گرفت.فضای خالی در طراحی به نحوی فضای تنفس کاربر می‌باشد.

برای مثال: اپلیکیشن هواشناسی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

در اینجا هیچ خطوطی نمایش داده نشده است، بلکه با توجه به چیدمان محتوا و رعایت فاصله آنها خود به خود جدول‌بندی صورت گرفته است.

seven-tips-ux-design-weather

 

 4. جهت‌یابی آسان

الویت بالا در هر اپلیکیشن ، کمک به کاربران برای حرکت به سمت هدفشان با سرعت و آسانی هر چه بیشتر است. جهت‌یابی در اپلیکیشن‌های موبایل این روزها به خاطر کوچک بودن صفحه نمایش و الویت‌بندی محتوا به صورت یک چالش در آمده است. از اینرو وجود جهت‌یابی یک امر نسبتاً ضروری به حساب می‌آید.

برای مثال: اپلیکیشن‌ بانک رفاه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

هدف از نصب اپلیکیشن بانک رفاه، برطرف کردن امور بانکی است. در قسمت پایین آیکون‌های موجود به همراه متن‌های آنها به طور کامل مسیر حرکت کاربر برای رسیدن به هدفش را مشخص می‌کنند.

seven-tips-ux-design-weather

 

 5. انجام عملیات با یک دست

با تولید آیفون‌های 6 Plus خیلی واضح بود که اندازه صفحات موبایل با توجه به نیاز کاربران روزبه‌روز در حال بزرگتر شدن است .

 در تصویر زیر سه روش در دست گرفتن موبایل توسط کاربران را مشاهده می‌کنید. (منبع : Steven Hoober)

 /seven-tips-ux-design-hands

 

%49 کاربران به صورت یک دستی با موبایل خود کار می‌کنند.

%36 کاربران به صورت نگه داشتن یک دست و کار با دست دیگر با موبایل خود کار می‌کنند.

%15 کاربران به صورت دو دستی با موبایل خود کار می‌کنند. 

 

در تصویر زیر نقشه حرارتی مناطق اثر انگشت شست کاربران را مشاهده می‌کنید. (منبع : Scott Hurff

even-tips-ux-design-sensor

 انطباق طراحی با اندازه‌های مختلف موبایل یک امر ضروری می‌باشد. سعی کنید مطمئن شوید اپلیکیشن شما در اندازه‌های صفحات مختلف موبایل به طور کامل و راحت  قابل استفاده با یک دست باشد.

 

6. سرعت

سرعت نمایش محتوای اپلیکیشن نکته‌ای است که شاید در ابتدا مد نظر گرفته نشود ولی این نکته خود به تنهایی یکی از عوامل مهم طراحی است. منظور از سرعت صرفاً سرعت بارگذاری اپلیکیشن نمی‌باشد، بیشتر سرعت پاسخگویی به نیاز کاربر مد نظر است. این نکته را فراموش نکنید که کاربران برای مشاهده محتوا زیاد صبر نمی‌کنند. قرار دادن عناصر مورد نیاز در پس زمینه به این شکل به نظر می‌آید که کارها با سرعت بالاتری می‌توانند انجام شوند.

قرار دادن عناصر در پس زمینه 2 مزیت دارد.

1.  آنها به طور پنهانی با کاربر ارتباط برقرار می‌کنند و این حس را به کاربر منتقل می‌کنند که در صورت نیاز ما آماده ارائه خدمات هستیم.

2. کاربران برای برطرف کردن خواسته‌هایشان تنها با یک عنصر سر و کار دارند.

برای مثال: این دو مزیت اپلیکیشن اینستاگرام را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

هدف اصلی این اپلیکیشن اشتراک گذاری فایل های تصویری می‌باشد که هر چه سریعتر کاربر می‌تواند آن را به اشتراک بگذارند و عناصر شبکه‌های دیگر اجتماعی در مقابلش وجود دارد تا در صورت نیاز بدون کوچکترین وقت کشی بتواند از آنها استفاده کند.

seven-tips-ux-design-instagram

 

 7. استفاده درست از سیستم اعلانات(notification)

هر روز کاربران با اعلانات بی فایده‌ای مواجه هستند که به طور حتم بیشتر آنها را آزار می‌دهد. این اعلانات بی فایده ، 71% از کاربران را به حذف اپلیکیشن وادار می‌کند.

7 دلیل مهم حذف اپلیکیشن توسط کاربران (منبع : Appliterate Survey)

1. برای هر بار ورود به اپلیکیشن های شبکه های اجتماعی از آنها اطلاعات دریافت می‌کنند.  (17%)

2. نگرانی از نداشتن حریم خصوصی و غیر قابل اعتماد بودن اپلیکیشن و ترس از دستیابی به اطلاعات  شخصی آنها (23%)

3. وجود تبلیغات مداوم و غیر قابل کنترل و مزاحم (29%)

4. داشتن طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری پیچیده که نیاز به آموزش دارند و نمی‌توانند ارتباط برقرار کنند. (42%)

5. وجود صفحاتی در اپلیکیشن که در راه رسیدن به هدف مورد نظر هیچ کمکی نمی‌کنند و صرفا وقت تلف کن هستند. (48%)

6. وجود صفحات ورود و ثبت نام‌های طولانی و پیچیده و دریافت اطلاعات زیاد از کاربر (68%)

7. اعلانات بی فایده (71%)

 
appboy منبع : Appboy 

 

این نکته را همیشه مد نظر داشته باشید که اپلیکیشن‌های گوشی موبایل برای بر طرف کردن نیاز کاربران ساخته می‌شوند پس لازم نیست اطلاعات بیشتری را در اختیار آنها قرار دهید. با دسته‌بندی اعلانات مهم و غیر مهم و سبک نمایش آنها تا حدودی می‌توانید اعلانات را برای کاربران مدیریت کنید. ولی فراموش نکنید اعلانات صرفاً جهت اطلاع رویداد مهم هستند.

در این مقاله به 7 نکته مهم اشاره کردیم. خوشحال خواهیم شد که این مقاله با کمک شما توسعه داده شود.

مهتاب کریمی

مفهوم طراحی تجربه کاربری ناب و چابک را دوست دارم.چون با این مفهوم می‌توانم با توجه به گرفتن بازخورد از کاربران، بهتر درک کنم و یاد بگیرم. در واقع من باور دارم این اصل مفهوم و معنی یک طراحی خوب است.در حال حاضر به عنوان سرپرست تیم طراحی نوماتک فعالیت می‌كنم.

دیدگاه‌ها  

مهتاب 14818212321ب ظ_پنج شنبهب ظ+0330E+03300آذرE_آذر+0330Rآذرب ظ+0330
ممنون از شما برای وقتی که برای خواندن این مقاله گذاشته اید.
حرف شما کاملا درست می باشد . ولی اگر پایه و اساس کار طراحی بر این باشد که چون کاربر با موارد قبلی توانسته ارتباط برقرار کند ، ماهم همون کار را کپی کنیم .... دیگر پیشرفتی در طراحی صورت نمیگیرد . طراحی و خلاقیت بجا میتواند تحولی در طراحی برای آیندگان باشد.
احمد زینی 14816585921ب ظ_سه شنبهب ظ+0330E+03300آذرE_آذر+0330Rآذرب ظ+0330
در مثالی که برای "سرعت" زدین استفاده از الگوهای ثابت و ساده باعث شده کاربر با یاد گرفتن یکی از اونها در درک موارد مشابه سرعت عمل بیشتری پیدا کنه.

یکی از مواردی که معمولا ما طراحان نسبت به اون حساس هستیم مقاومت در برابر کپی برداری از الگوهای دیگران هست.

وقتی در یه مورد به خاطر تجربه قبلی کاربرها در اپلیکیشن های قبلی ، کاربرها راحت و سریع میتونن با ابزار ما تعامل برقرار کنند ما با یه خلاقیت نابجا کار رو برای اونها سخت میکنیم و اونها رو گیج و سردرگم میکنیم.
ممنون از وقتی که برای مقاله گذاشتید

You have no rights to post comments