دوشنبه, 14 فروردين 1396
سحر جهانی

روش های تقویت محصول و ایده اولیه

در این مقاله سعی خواهد شد با نگاه تجربی به دو روش بزرگ در توسعه یک محصول و ایده پرداخته شود.

 

۱. تجسم عینی (Bodystorming)

همه ما طراحان آرمانهای ذهنیای حین طراحی یک محصول داریم. آرمانهایی که شاید با واقعیت کاربردی آن محصولات در میان کاربرانمان متفاوت باشد. برای مثال برای طراحی یک کابین هواپیما یا طراحی یک خودرو باید قد و سن های متفاوت را بررسی کرده باشیم و خود را به جای کاربر قرار داده تا با مشکلات آنها دست به گریبان شویم. جهت تجربه کاربری بهتر باید مشکلات کاربران با قد بلند و یا قد کوتاه بعد از نشستن بر روی صندلی ها را بررسی کنیم. جهت طراحی یک چمدان باید بدانیم کاربران ما چمدان های خود را چطور بلند کرده و چطور بالای صندلی قرار می دهند. حتی می توان ممنوعیت و محدودیت های ابعاد چمدان همراه مسافران را بر اساس تجربه  مورد توجه برای طراحی  قرار داد.

یکی از متدهای تجربه کاربری تحقیقات کاربری  Bodystorming  استبرای پیگیری ایده و افزایش خلاقیت باید دید که در مسیر طراحی راه درستی را انتخاب کرده ایم و با سوال و جواب های عینی و تجربه های واقعگرایه محصول تولید شده را به چالش بکشانیم.

برای فهمیدن چگونگی تعامل مردم با محصول ما،بهترین انتخاب قرار گرفتن محصول در فضای مورد هدف  است و بررسی رفتار های کاربر در حین استفاده از محصول می باشد.

برای اجرای این متد:

  1. یک تیم حداقل 3تا6 نفره لازم می باشد که تسلط و شناخت کاملی از محصول تولید شده داشته باشند .
  2. در دست داشتن یک پرتوتایپ از محصول 
  3. بازدید و مشاهده مکان مورد نظر . به عنوان مثال، دیدار از یک بانک و تماشای کاربران در حال استفاده از دستگاه خودپرداز، و یا بازدید از یک مرکز خرید و تماشای کاربران در حال استفاده از دستگاه های تلفن همراه خود.
  4. به هر اتفاق غیر منتظره ،موانع و مشکلات دقت کافی داشته باشید. و از مشاهدات عینی به طور سریع نت برداری کنید چرا که بعد از اتمام پروسه احتمال از فراموشی و از دست دادن برخی از اطلاعات وجود دارد.

 

 

بعد از مشاهدات تیم شما می تواند در محیط به اجرایی سناریو های کاربران بپردازند  و تجسم کنید مردم با محصول شما چگونه تعامل می کنند و به عنوان افراد مختلف شروع به کشف مسائل ناشناخته کنند.

مثلا نقش پدر و مادری که بچه را در آغوش دارد و با دستگاه خود کار می کند دقت کنید و خود را جای او قرار بدهید و نقش  او را بازی کنید تا با چالش های آن اشنا شوید. یا نور خورشید که اجازه نمیدهد شما صفحه دستگاه خود را واضح ببینید از مشکلات بزرگ در طراحیهای محیطی میتواند باشد .یا زیر باران با چمدان هایتان ایستاده اید و می خواهید با دستگاه خود تاکسی بگیرید با چه مسئلههایی میتوانید روبرو شوید؟. آیا به دغدغههای کاربرانی که حافظه ذهنی ضعیفی دارند را در نظر گرفتهاید، این کاربران چگونه اطلاعات لازم را باید به خاطر بسپارند و از آن استفاده کنند؟

 

 

انعکاس این تجربه ها به شما یاد میدهد که محصول شما چه فاصلههایی با تجربه کاربران عادیتان دارد. سوال های جدیدی پرسیده میشود و مشکلات و نقاط ضعف و قوت کار را خواهید فهمید و در نتیجه بهتر میتوانید به توسعه دادن محصول خود بپردازید .

 

۲. طوفان فکری (Brainstorming)

این اصطلاح، اولین بار در سال ۱۹۵۳توسط الکس آزبورن در کتابی با عنوان تخیل عملی ( Applied Imagination)محبوبیت پیدا کرد. آزبورن ادعا کرد که برای تولید ایده، طوفان فکری موثرتر از کار کردن افراد به طور مستقل است.

 

 

طوفان فکری یا بارش فکری (brainstorming)  یک متد خلاقیت فردی یا گروهی است برای جمع آوری فهرستی از ایده ها که توسط خود اعضای تیم تولید و جهت رسیدن به یک نتیجه واحد تلاش می شود. این متد با هدف گرد هم آمدن گروهی برای تولید ایده و پرورش دادن ایده بدون هیچگونه قضاوت و ترس  می باشد. این باعث میشود اعضای گروه احساس و نظرات خود را راحت به اشتراک بگذارند که در نهایت سبب بروز خلاقیت در اعضای گروه میشود. اما توجه به بایدهای زیر میتواند روند شکلگیری و موثر بودن این روش را تسهیل و تقویت کند.

  1. بهتر است گروه بین 3تا 12 نفر از تخصص های مختلف و استعداد های متفاوت کنار هم قرار گیرند.از افرادی که علاقه بیشتری دارند دعوت کنید.تولید ایده های بیشتر احتمال دست یافتن به یک راه حل موثر را بیشتر می کند.
  2. زمان مناسب 15 دقیقه تا 45 دقیقه است .بیشتر شدن زمان باعث میشود جلسه از روند مثبت خارج شود و اعضایی گروه به سمت بحث های حاشیه ای روی آورند و در نتیجه  این گردهمآیی خسته کننده و بی نتیجه خواهد بود. حتما یک نفر را برای نظارت و مدیریت جلسه در نظر بگیرید تا جلسه به بیراهه نرود و اعضای گروه بر روی موضوع تمرکز کنند
  3. از نقد کردن و قضاوت کردن نظرات باید پرهیز شود و به توسعه و بهبود ایده فکر کنیم تا محیط پذیرای راه حل های نوآورانه باشد و از ایده های غیر معمول استقبال کنید.ممکن است رویکرد های جدیدی راه فراهم کنند و منجر به راه حال های بهتری شود .
  4. تمامی ایده و راه حل ها را بر روی تخته مکتوب کنید تا همه ببینند. ایده های مشترک گروه را ساماندهی کنید. در مورد ایده که رای بیشتر آورده است بحث کنید و جنبه های اجرایی آن را در نظر بگیرید .

با برگزاری این جلسات شما می توانید از تفکر های مثبت و موثر استفاده کنید و قدرت ابتکار و خلاقیت درنیرو ها را بیشتر کنید و انگیزه را افزایش دهید و کار تیمی و مشارکتی را تقویت کند که می تواند بسیار سود مند و کار آمد باشد. 

سحر جهانی

دارای مدرک كارشناسی ارشد در رشته گرافيک هستم و مدتی است مشغول به طراحي و مطالعه در حوزه تجربه كاربری می باشم .به نظر من به اندازه ساختن خاطرات و تجربه های خوب می توان در ذهن ها ماندگار شد.

بهنام زنگی 14913008820ب ظ_سه شنبهب ظ+0430E+04301فروردينE_فروردين+0430Rفروردينب ظ+0430
عالی بود خانم جهانی
محیط ارتباطی و فضای هنری ما بسیار نیازمند گشایش چنین بحث هاییست.
موفق باشید
Sajjad 14915928340ب ظ_جمعهب ظ+0430E+04301فروردينE_فروردين+0430Rفروردينب ظ+0430
كمبود مباحث علمي در حوزه هاي هنري و تجربي خلاء بزرگي است كه جامعه هنري به آن محتاج است.
ممنون از خانم جهاني با اين مقاله دقيق و خوبشان

You have no rights to post comments