فضای منفی (حضور هیچ) در طراحی

09 تیر 1395
علی رضاجو

به عنوان یک طراح رابط کاربری بارها با موارد مختلفی از درخواست کارفرما در پر کردن کامل طرح، بحث بی حاصلی داشتم. اکثرا بر این اعتقادند که باید از تمامی فضاها استفاده شود و حتی یک پیکسل هم برای نفس کشیدن کاربر باقی نماند.

این ازدحام محتوا در یک طرح تمرکز کاربر را به کدام سو خواهد برد؟ 

چه تحقیقی و تجربه ای در  پر کردن تصویر و عدم بها دادن به فضاهای منفی (یا به عبارتی دیگر حضور هیچ در طرح) وجود دارد؟

پاسخ آن روشن است...
اکثرا معتقد هستند تا حد امکان باید با ازدحامی از مطالب، منو ها، آیکون ها کاربر را سیراب کرد(از نظر خودشان) و بمباران(از نظر من) ، اما این سیراب کردن کاربر از لوله پرفشار آتشنشان ها است!

 استفاده از فضای منفی در طراحی رابط کاربری

 

 

فضای منفی، تمرکز و نگاه کاربر را به سمت سوژه اصلی هدایت می کند.

گاه می توان فضای منفی حاصل تکراری از یک پترن، بافت یا الگوهای تکرار شونده باشد یا با استفاده از رنگ ها تمرکز و تعمق بالایی خلق کرد.

در ادامه چند نمونه از طرح های تبلیغاتی از آژانس Ogilvy & Mather ، چند نمونه لوگو و رابط های کاربری که به خوبی از فضاهای منفی بهره بردند را می توانید مشاهده کنید.

 استفاده از فضای منفی در طراحی رابط کاربری

 

استفاده از فضای منفی در تجربه کاربری

 

فضای منفی در طراحی پوستر فیات

 

استفاده از فضای منفی در طراحی لوگو

 

فضای منفی در طراحی وب

 

فضای منفی در طراحی وب

 

فضاهای منفی در طراحی وب

علی رضاجو

مشاور و طراح آزاد رابط و تجربه کاربری؛
با بیش از 10 سال سابقه فعالیت و همکاری با شهرداری تهران، روزنامه همشهری، روزنامه فرصت امروز، جی اس ام و مجموعه سایت های پیک برتر

You have no rights to post comments