پنج شنبه, 30 دی 1395
مسعود جهانی

چگونه کاربر را در مصاحبه از راه دور رصد کنیم؟

رصد کاربران اغلب کلیدی در مرحله تحقیقات کاربری است. لحظاتی خاص بین طراح تجربه کاربری و کاربران محصول که نگاه ارزشمندی از چگونگی استفاده واقعی کاربران از محصول در زندگی واقعی آنها می‌دهد. این کار زمینه مناسبی برای ساخت پرسونا‌ها، سناریوها و یوز کیس‌ها در مورد کاربران را فراهم می‌کند. از سوی دیگر با ایجاد یک رابطه مبتنی بر اعتماد به کسب و کار اهمیت قبول تغییر را تسهیل خواهد کرد.

زمانی که کاربران محصول در مناطق جغرافیایی متفاوت از یکدیگر باشند، رصد آنها به عنوان یک چالش خودنمایی خواهد کرد. با توجه به این واقعیت استفاده از اسکایپ می‌تواند به نوعی پاسخ به این چالش را برآورده کند. اگر با روش‌های مصاحبه با کاربر و تفاوت‌های آشنا نیستید پیشنهاد می‌کنم مطلب "کدام روش آزمایش کاربر برای کامروایی کسب و کار شما مفیدتر است؟" را قبل از ادامه مطلب مطالعه کنید.

 

چرا اسکایپ؟

شما احتمالاً می دانید اسکایپ به عنوان یک خدمات دهنده تماس اینترنتی و پیام رسان مبتنی بر وب شناخته شده است. نسخه رایگانش اجازه می دهد با یک حساب کاربری با هر کسی که یک حساب کاربری اسکایپ دارد، تماس اینترنتی رایگان و نامحدود برقرار کنید. اسکایپ برای ارتباط با مصاحبه شوندگان امکانات خوبی مانند مشاهده کاربران متصل، پیام رسانی فوری، کنفرانس تلفنی و...  را حتی با پهنای باند بد اینترنت فراهم می‌کند.

 

به اشتراک گذاری صفحه نمایش کاربران

نسخه رایگان اسکایپ، اجازه به اشتراک گذاشتن صفحه نمایش را به کاربران می دهد. در ادامه به چگونگی اشتراک گذاری صفحه نمایش توسط کاربران اشاره خواهیم کرد.

به اشتراک گذاری صفحه نمایش در اسکایپ

1. یک تماس صوتی یا ویدئویی با مصاحبه شونده یا گروه مصاحبه شروع کنید.

2. پس از برقرای تماس از مصاحبه شونده بخواهید بر روی آیکون به علاوه در نوار تماس کلیک کنید، سپس گزینه Share screen را انتخاب کند.

3. اگر بیش از یک صفحه نمایش استفاده می‌کند، صفحه نمایشی که می خواهد به اشتراک بگذارد را انتخاب کند.

4. با استفاده از منوی کشویی Share your screen آنچه را که می‌خواهد به اشتراک بگذارد انتخاب کنید. مصاحبه شونده می‌تواند صفحه نمایش کامل و یا یک پنجره خاص را انتخاب نماید و سپس بر روی Start کلیک کند.

5. برای توقف اشتراک گذاری هم می‌تواند Stop sharing را انتخاب کند.

در واقع کاربران این کار را به سادگی انجام می‌دهند و معمولاً هنگام استفاده از محصول تقریباً فراموش می‌کنند که در طرف دیگر صفحه نمایش تماشا می‌شوند. البته باید بگویم برای اولین بار کمی نگران واکنش کاربران در فرآیند درگیری با تسک‌های مصاحبه بودم ولی تقریباً همه کاربران واقعاً به خوبی آنها را انجام دادند و خروجی با کیفیت حاصل شد.

 

نگرانی من و آنچه معلوم شد

من نگران بودم که... معلوم شد که...
کیفیت ارتباط به اندازه کافی برای درک صحیح کاربران خوب نخواهد بود. 10 مورد از 11 ارتباطی که برقرار شد، بسیار خوب بود.
کاربران به دلیل اشتراک گذاری صفحه نمایش به طور خودجوش عمل نمی‌کنند. اشتراک گذاری صفحه نمایش در واقع کاملاً شفاف یک بار آغاز شده بود. کاربران فراموش کردند که من آنها را تماشا می‌کنم.
گفتگو چهره به چهره با کاربر نیست، من قادر به ایجاد یک رابطه مبتنی بر اعتماد نخواهم بود. تماس‌ کنفرانسی با مصاحبه شوندگان مورد استفاده قرار گرفت. ارتباط با وجود فاصله خوب بود. ما فقط دقیق‌تر خودمان را معرفی کردیم و توضیح دادیم که در تلاش برای انجام چه کاری هستیم.
سرعت ارتباط کندتر از گفتگو  است و اجازه دریافت بازخورد خودجوش را نمی‌دهد. کمی تاخیر در بعضی از مواقع مانع پرش مصاحبه شونده از روی یک موضوع شد و به من اجازه یادداشت برداری قبل از پایان مصاحبه را داد.

 

نتیجه

خروجی جمع آوری شده در پایان 11 مصاحبه بسیار ارزشمند بود و من قادر به ساخت پرسونا‌ها، سناریوها و یوز کیس‌ها بودم. هر چند مصاحبه چهره به چهره با کاربران می‌توانست ایده آل باشد ولی با توجه به محدودیت بودجه و زمان برای سفر، انتخاب مصاحبه از راه دور معقول‌تر به نظر می‌رسد. تجربه مصاحبه از راه دور با اسکایپ به من نشان داد که بهتر است یک راهنمای مصاحبه آماده کنید و آن را قبل از مصاحبه به کاربران ارسال کنید. تاریخ و زمان مصاحبه را هماهنگ کنید، و باز هم دوباره هماهنگ کنید. در طول تماس، مطمئن شوید که همه به یکدیگر معرفی شده‌اند. تمام مراحل مصاحبه را توضیح دهید تا برای اشتراک گذاری صفحه نمایش آماده باشند. پس از مصاحبه، مطمئن شوید که تمام یادداشت‌ها جمع آوری شده است. برای اطمینان از دقت و درستی می‌توانید آنها را برای مصاحبه شوندگان ارسال کنید. برای حفظ رابطه اعتماد، ارسال ایمیل تشکر را برای گام‌های بعدی فراموش نکنید.

مسعود جهانی

طراحی که تلاش می‌کند با قلبی در ذهنش یک تجربه بهتر برای بهبود وفاداری به برند بر اساس نیازهای کاربر و اهداف کسب و کار ایجاد کند. در حال حاضر بعنوان طراح تجربه کاربری در هاکوپیان فعالیت می‌کند.

You have no rights to post comments