پیشرفت تدریجی و مداوم در طراحی تجربه کاربری (1)

30 آبان 1395
علی رضاجو

مواردی در خصوص پیشرفت تدریجی و مداوم در مسیر طراحی تجربه کاربری وجود دارد که طراح می تواند تا حد قابل قبولی از خلق یک تجربه کاربری خوب و ارزیابی شده اطمینان حاصل کنند.

 

1. اجرای فرآیند نمونه سازی تناوبی (Iterative Prototyping)

به این معنا که فرآیند تولید نمونه اولیه محصول، طی چند مرحله مورد بازبینی و اصلاح قرار می گیرد و در هر مرحله محصولی بهینه تر و کارآمدتری خلق می شود.
در ادامه به توضیح این بخش می پردازم.

 

2. به کار بردن تکنیک های کاربر پژوهی و متدهای طراحی تجربه کاربری

با بهره گرفتن از تکنیک های  موجود می توان از برطرف سازی نیاز و خواسته واقعی کاربر تا حد قابل قبولی اطمینان حاصل کرد .
در ادامه به معرفی مختصری از متدهای این بخش می پردازم.

 

3. مطالعه  و دانش در خصوص رفتار انسان

ما برای انسان طراحی می کنیم و نه ماشین،  دانش این موضوع که انسان چه مواردی را از لحاظ ذهنی می پذیرد و از چه مواردی به طور فطری اجتناب می کند، در پروسه طراحی و تولید محصول می تواند بسیار مفید باشد.

افراد چه مواردی را  درک می کنند؟

بررسی و شناخت این موضوع که افراد چگونه اطلاعات مورد نظرشان را به دست می آورند.

کاربران به طور معمول چه کارهایی را انجام می دهند؟

بررسی و شناخت این موضوع که افراد در سراسر جهان به طور معمول چگونه تصمیم گیری می کنند و همچنین از فعالیتشان در یک سیستم تا مشاهده نتایج را چگونه ارزیابی و بهره برداری می کنند.

چگونه هیجان و منطق در تصمیم گیری و رفتار افراد موثر است؟

بررسی و شناخت این موضوع که چگونه ، در چه زمانی و چرا رفتارهای منطقی، هیجانی - احساسی می تواند منجربه رفتارهای متفاوتی از سوی افراد شود و  نقش تصمیمات هیجانی - احساسی در خلق یک تجربه کاربری خوب چیست.

 

  

سه مرحله فرآیند طراحی تناوبی :

ارزیابی  (Assessment)

ارزیابی و تحقیق بر روی اینکه واقعا کاربر چه کارهایی با محصول انجام می دهد و چه نیازهایی دارد،  درک و پاسخ دادن به این دو پرسش باعث برطرف کردن مشکلات و بهبود محصول در هر مرحله خواهد شد.

این بخش در واقع همان مراحل تحقیقات کاربری (Ux Research) است که شامل :

  • مصاحبه (Interview)
  • مشاهدات عینی کاربران (Observation) 
  • پرسشنامه (Survey)
  • تست های کاربری از پروتوتایپ و محصول اصلی (User Testing)
  • متدهای بازرسی و اکتشافی (Inspection Methods)

 

طراحی (Design)

با توجه به اطلاعات به دست آمده از مرحله ارزیابی ،ایده پردازی و اصلاحاتی در طراحی اعمال می شود و همچنین راهکارها و مسیرهای بهینه تری برای برطرف کردن مشکلات گزارش شده طراحی می کنند.

این بخش در واقع همان پروسه طراحی تجربه کاربری (UX Design) است که شامل :

  • طراحی پرسنا ، سناریو ها (Persona , Senarios)
  • طراحی های اولیه و ایده پردازی (Sketching and Ideation)
  • استوری بورد یا خلق داستان (Storyboarding)
  • تعیین مسیر حرکت کاربر و ناوبری (Design Mapping and Navigation)
  • بررسی رقبا و نمونه های مشابه (Comprative Research)
  • ایجاد Lo-, Mid-, Hi-Fidelity پروتوتایپ 

 

ساخت (Build)

در این مرحله با توجه به اطلاعات و ارزیابی های انجام شده و طرح های جدید، اقدام به ایجاد نسخه Prototype  کرده تا با کمک آن بتوان کاربران را مورد ارزیابی مجدد قرار داد.  از نتایج این ارزیابی باید بفهمیم  که آیا این تغییرات در مسیر موفقیت آمیزی بوده است یا خیر؟ این فرآیند تناوبی تا رسیدن به محصول نهایی چند مرتبه تکرار می گردد. 

 

 

 

دلیل استفاده از فرآیند تناوبی (Iterative) این است که نسخه اولیه محصول بدون ارزیابی و ریسک بالا در اختیار کابران نهایی قرار نگیرد. یکی از مزایای این روش این است که محصول در همان مراحل تکاملی خود، بارها مورد ارزیابی، ایده پردازی و تولید قرار می گیرد. خطاهای آن به سرعت شناسایی و در مرحله اصلاحات برطرف می شود و محصول تا حلقه نهایی بهینه تر و کارآمدتر می شود.

علی رضاجو

مشاور و طراح آزاد رابط و تجربه کاربری؛
با بیش از 10 سال سابقه فعالیت و همکاری با شهرداری تهران، روزنامه همشهری، روزنامه فرصت امروز، جی اس ام و مجموعه سایت های پیک برتر

دیدگاه‌ها  

احمد زینی 14802746751ب ظ_یکشنبهب ظ+0330E+03300آذرE_آذر+0330Rآذرب ظ+0330
فکر میکنم کاری که ما طراح های کم تجربه میکنیم برخلاف جهت این تصویر دوار هست. یعنی از مرکز حرکت میکنم و مرتبا مجهولاتمون رو بیشتر از قبل میکنم جوری که واگرا میشه طراحی ها مون

You have no rights to post comments