سه شنبه, 03 اسفند 1395
مسعود جهانی

چگونه کاربردپذیری پیام‌های خطا را بهبود ببخشیم؟

زمانیکه که در حال طراحی پیام‌های خطا یا صفحه خطا برای وب سایت، موبایل یا هر برنامه‌ای هستید، باید همیشه کاربردپذیری پیام‌های خطا را در ذهنتان به خاطر بسپارید. خطا می‌تواند از سوی کاربر یا توسط سیستم رخ دهد اما سیستم ما باید پیام‌های خطا را به درستی نشان دهد. اصول دكتر جاكوب نيلسن (Jakob Nielsen) در روش ارزیابی اکتشافی (Heuristic Evaluation) کاربردپذیری (Usability) می‌تواند منبع مفیدی برای الهام گرفتن نکات کلیدی در  طراحی پیام‌های خطا باشد. 

 

1. چه خطایی رخ داده است؟

برگرفته از اصل "Visibility of system status"

همیشه خطا را به زبان ساده جلوی چشم کاربر نمایش دهید تا کاربر بتواند آن را درک کند.

 

2. دلیل یا علت این خطا چیست؟

برگرفته از اصل "Visibility of system status"

به کاربر بگویید که چرا این خطا اتفاق افتاده است. اگر کاربر هر گونه اقدام اشتباهی انجام داده است یا خطا از سمت سیستم اتفاق است، دلیلش را به او نشان دهید.

 

3. از اصطلاحات فنی در پیام‌های خطا استفاده نکنید.

برگرفته از اصل "Match between system and the real world"

بسیاری از پیام‌های خطا با اصطلاحات فنی مانند "NullReferenceException: Object reference not set to an instance of an object" به کاربر عادی نمایش داده می‌شود که برای او قابل درک نیست. پیام‌های خطا را در متن ساده و به زبان ساده نمایش دهید.

 

4. کاربر باید چه کار کند؟

برگرفته از اصل "Help users recognize, diagnose, and recover from errors"

اگر خطایی رخ داده است و شما آن را به کاربر گفته‌اید، قدم بعدی این است که به او نشان دهید که در حال حاضر می‌تواند چه کاری انجام دهد. مانند اینکه با مدیریت تماس بگیرید یا مسیر درست را انتخاب درست یا اطلاعات صحیح وارد کند و یا برای مدتی منتظر بماند.

 

5. برای قدم‌های بعدی راهنمایی کنید.

برگرفته از اصل "Help users recognize, diagnose, and recover from errors" و "Help and documentation"

اطلاعات کامل در مورد اقدامات بعدی کاربر به او ارائه کنید. اگر کاربر باید با مدیریت تماس بگیرد، اطلاعات تماس مدیریت را نمایش دهید. اگر کاربر باید منتظر باشد، به او نشان دهید که چه زمانی باید صرف کند. اگر کاربر باید اطلاعات صحیح وارد کند، با نمایش یک نمونه ورودی ساختگی صحیح به او کمک کنید.

 

6. مودب و فروتن باشید!

فراموش نکنید که  کاربر به دلیل خطایی که در سیستم رخ داده است، دچار مشکل شده است. در این زمان لحن پیام‌های خطا باید مودبانه و آرامش بخش برای کاربران باشد.

 

در پایان نمونه‌ای از بهترین مثال ارائه پیام خطا به کاربر را قرار می‌دهم که نکات بیان شده را به خوبی رعایت کرده است:

مسعود جهانی

طراحی که تلاش می‌کند با قلبی در ذهنش یک تجربه بهتر برای بهبود وفاداری به برند بر اساس نیازهای کاربر و اهداف کسب و کار ایجاد کند. در حال حاضر بعنوان طراح تجربه کاربری در هاکوپیان فعالیت می‌کند.

You have no rights to post comments