چگونه ارزش طراحی تجربه کاربری را به رئیس خودمان اثبات کنیم؟

14 مرداد 1395
مسعود جهانی

 

طراحی به زبان ساده، یک روش حل مسئله است. در واقع طراحی کمک می‌کند تا یک مشکل از طراحی بروشور، سیستم علائم در یک فرودگاه، یک صندلی گرفته تا یک راه بهتر برای ساده کردن تولید در کارخانه حل شود.

 

 

ارائه محصول یا خدمتی که بصورت مطلوب بر اساس تجربه کاربری طراحی شده است به کاربرانی که به طور معمول برای استفاده از آنها در پلتفرم‌های مختلف به زحمت می‌افتند مانند امکان تجربه نفس کشیدن در هوای تازه برای آنها است. با این وجود، تا زمانیکه تجربه مطلوب استفاده از محصول یا خدمت بر اساس طراحی تجربه کاربری حاصل نگردد، کاربران همچنان به آنچه استفاده می‌کنند بی‌اعتنا خواهند ماند.

این شرایط بی‌اعتنایی ممکن است که در مورد تصمیم گیرندگان در شرکت شما هم باشد. به همین دلیل اگر شما مدیر ارشد فناوری یا رئیس بازاریابی و یا فروش هستید باید ارزش سرمایه گذاری در طراحی تجربه کاربری را به عنوان یک پیش نیاز برای ساختن و یا طراحی مجدد یک محصول یا خدمت به کارفرما اثبات کنید. تصمیم گیرندگان کسب و کار در اقتصاد رقابتی جهان برای سرمایه گذاری در طراحی تجربه کاربری نیاز دارند که متقاعد شوند این کار نوعی بازگشت سرمایه ارزشمند است و افزایش سود را با بودجه اندک آنها فراهم خواهد کرد.

در ادامه به راهکارهای ابتدایی اشاره خواهیم کرد که می‌تواند به درک شدن ارزش طراحی تجربه کاربری توسط تصمیم گیرندگان شرکت کمک کند.

 

تجربه کاربری را به کاربران نهایی محدود نکنید

ارزش طراحی خوب تجربه کاربری نمی‌تواند صرفاً به کاربران نهایی نسبت داده شود. پیشنهاد شما برای سرمایه گذاری در طراحی تجربه کاربری باید تیم‌های طراحی، توسعه دهندگان و متخصصان فناوری اطلاعات را در بر بگیرد.

اطمینان حاصل کنید که نگرانی از سوی اغلب طراحان و توسعه دهندگان برای طراحی و ساختن مجدد یک محصول یا خدمت با طراحی تجربه کاربری وجود نداشته باشد. آنها باید دورنمای قابل درکی از تاثیر کاهش خطاهای کاربری در افزایش نرخ وفاداری کاربران داشته باشند.

 

 با یک نمونه آزمایشی کم خطر شروع کنید

اگر رئیسی دارید که معمولاً نمی‌تواند تصویر بزرگی را در ذهنش ببینید، دیدن ارزش طراحی تجربه کاربری و یا طراحی مجدد یک محصول یا خدمت می‌تواند برای او مشکل باشد. به همین دلیل بیشتر اوقات بهتر است نمونه خودتان را با مقیاس کوچک و کم خطر مانند اضافه کردن یک ویژگی تجربه کاربری به محصول یا خدمت خودتان شروع کنید یا از بخش کوچکی از شرکت برای بررسی محصول یا خدمت خودتان دعوت کنید. به جای طراحی مجدد و یا ساختن یک محصول یا خدمت از ابتدا سعی کنید منافع بالقوه را در مقیاس کوچکتر نشان دهید.

 

تجزیه و تحلیل قابل اندازه گیری ارائه کنید

اگر شما در حال حاضر یک محصول یا خدمت دارید، باید از معیارهای موجود برای اعمال نفوذ خودتان بهره ببرید. برای مثال در محصولی مانند یک سایت، نرخ دفع کاربر (Bounce rate) را ردیابی کنید که بنا بر چه دلایلی علاقه‌مندی کاربران از دست می‌رود و به سرعت سایت شما را ترک می‌کنند یا اگر سبد خرید خود را رها می‌کنند، ممکن است شما یک فرایند خرید بیش از حد پیچیده داشته باشید.

 سعی کنید برای تاثیرگذاری بیشتر، خلاصه ردیابی عملکرد کاربران و تجزیه و تحلیل کاربردپذیری محصول یا خدمت خودتان را به صورت بصری با ابزارهایی مانند نمودار، چارت و ... ارائه کنید. گزارش‌های شما هر چه بیشتر باعث به حداقل رساندن اشتباهات و خطاهای عملیاتی شود، ارزش نهفته در سرمایه گذاری در طراحی تجربه کاربری را بیشتر از پیش به دیگران نشان می‌دهد. افزایش تعاملات و بهبود بهره وری از محصول یا خدمت شما توسط کاربران نهایی به احتمال زیاد منجر به تقویت روحیه و همچنین شور و شوق کارکنان شرکت برای توسعه محصول یا خدمت خواهد شد. 

 

رئیس خودتان را روی صندلی داغ بنشانید

آزمایش کاربر یک جزء حیاتی از طراحی تجربه کاربری است. آزمایش کردن کاربران واقعی یک محصول یا خدمت می‌تواند در واقع بینش ارزشمندی درباره چگونگی تجربه و تعامل آنها با طراحی در اختیار پژوهشگران قرار دهد. اگر می‌خواهید رئیس خودتان را از سرمایه گذاری در تجربه کاربری مطمئن کنید، چرا خود او را در صندلی داغ قرار نمی‌نشنانید؟

با این کار ممکن است رئیس شما از طریق چشمان خود بهتر فرآیند تلاش در یک عملکرد اجرایی توسط کاربران و مشتریان بالقوه را ببیند و وادار به اذعان بهبود آن گردد.

 

نتایج مطالعه موسسه مدیریت طراحی در سال 2014 نشان می‌دهد سرمایه گذاری شرکت‌ها روی طراحی در طول 10 سال گذشته منجر به مزیت قابل توجه و فوق العاده‌ای در عملکرد شاخص سهام آنها در بازار بورس شده است.

 

2014 Design Value Index Results and Commentary - Design Management Institute

 

با وجود راهکارهای ابتدایی که اشاره کردیم، موانع زیادی برای اثبات ارزش سرمایه گذاری در طراحی تجربه کاربری وجود دارد. البته سعی نکنید ارزش طراحی تجربه کاربری را اغراق آمیز نمایش دهید چون واقعیت امر این است که عدم تشخیص آن در دراز مدت برای شرکت در هر مقیاس و نوع هزینه بیشتری خواهد داشت. شرکت‌هایی که ارزش استراتژیک بهبود تجربه کاربری را به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از استراتژی کسب و کار خود در نظر گرفته‌اند و منابعی جهت بهبود آن صرف می‌کنند، همیشه در حال جمع آوری پاداش‌های سرمایه گذاری در طراحی تجربه کاربری نسبت به شرکت‌های رقیب از سوی کاربران نهایی خواهند بود.

اگر شما هم برای اثبات ارزش طراحی تجربه کاربری راهکارهای تجربه شده‌ای دارید خوشحال می‌شویم آن را با ما و دیگران در بخش نظرات مطرح کنید.

مسعود جهانی

طراحی که تلاش می‌کند با قلبی در ذهنش یک تجربه بهتر برای بهبود وفاداری به برند بر اساس نیازهای کاربر و اهداف کسب و کار ایجاد کند. در حال حاضر بعنوان طراح تجربه کاربری در هاکوپیان فعالیت می‌کند.

دیدگاه‌ها  

جهانی 14704964731ب ظ_شنبهب ظ+0430E+04301مردادE_مرداد+0430Rمردادب ظ+0430
به نقل از سوده:
عــــــــــــالی بود. مرسی

امیدوارم کاربردی هم باشه. پیروز باشید سرکار خانم محمدآبادی
سوده 14704962391ب ظ_شنبهب ظ+0430E+04301مردادE_مرداد+0430Rمردادب ظ+0430
عــــــــــــالی بود. مرسی

You have no rights to post comments