پاسخ‌هایی که باید درمصاحبه شغلی از یک طراح رابط کاربری بشنوید

28 تیر 1395
مسعود جهانی

یک مصاحبه شغلی خوب با پرسیدن پرسش‌های درست آغاز می‌گردد و با به دقت گوش دادن به پاسخ‌هایی که مصاحبه شونده می‌گوید و چیزهایی که نمی‌گوید جذاب‌تر می‌گردد. در مصاحبه شغلی برای استخدام یک طراح رابط کاربری بخشی از پرسش‌های مرتبط به وجوه فنی به ظاهر ساده‌ای است که توانایی افراد را به چالش می‌کشد. اکثر پرسش و پاسخ‌هایی که در ادامه به آن می‌پردازیم صرفاً به عنوان یک راهنما در نظر گرفته شده است و تضمینی وجود ندارد که فردی که قادر به پاسخگویی به همه‌ی آنها باشد یک طراح رابط کاربری درجه یک است و اگر به تعدادی از آنها پاسخ ندهد طراح رابط کاربری خوبی نیست.

 

1. چگونه تایم لاین فرآیند طراحی خودتان را تخمین می‌زنید؟

پاسخ این پرسش باید به شما نشان دهند که طراح چگونه به طور موثر با ددلاین‌ها در تایم لاین پروژه کار می‌کند. متقاضی باید بتواند به شما در مورد ابزار تخمین و تکنیک‌هایی که در طول دوران حرفه‌ای طراحی خود با نقاط عطف و ددلاین‌ها در تایم لاین پروژه مواجه شده بگویید. البته پیدا کردن طراحی که توانایی رسیدن به نقاط عطف و مدیریت ددلاین‌ها در تایم لاین پروژه را به کمک تکنیک‌های تخمین Function Point Analysis, Use Case Template و Relative Mass Valuation داشته باشد می‌تواند فرآیند انتخاب او را تحت تاثیر بسیار مثبتی قرار دهد.

 

2. می‌توانید روز کاری ایده آل خودتان را به عنوان یک طراح رابط کاربری توصیف کنید؟

با پاسخ دادن به این پرسش، یک طراح باید مقدار زیادی از اولویت‌ها، ترتیب و مراحل کاری خودش را در مورد فرآیندهای اجرایی نشان دهد. شما باید قادر باشید که دریابید او چقدر متقاضی یک نقش در تیم است و چقدر از سایر اعضای تیم مانند توسعه دهندگان، طراحان تجربه کاربری و معماران اطلاعات انتظار دارد.

یک طراح رابط کاربری خوب باید به اهمیت برقراری ارتباط با طراحان تجربه کاربری در مورد تغییرات در پروتوتایپ‌ها و یا وایرفریم‌ها اشاره کند. نشانه خوب دیگر این است که طراح به مد نظر قرار دادن اهداف کاربر نهایی در ذهن خود هنگام طراحی هر عنصر اشاره می‌کند، و همچنین او از هر گونه محدودیت‌های فنی آگاه است.

 

3. حوزه اصلی تخصص شما در طراحی رابط کاربری چیست؟

هر طراح رابط کاربری به اندازه کافی در پروژه‌های منحصر به فرد مختلف کار می‌کند که تجربه خود را در آن حوزه از تخصص توسعه دهد و یا حداقل دارای اولویت‌هایی باشد. پاسخ طراح باید حول نوع مشتری و یا نوع خاصی از سیستم عامل بچرخد. به عنوان مثال: طراحی وب سایت، برنامه‌های تلفن همراه، داشبورد بک-اند.

طراحان حرفه‌ای رابط کاربری معمولاً با توصیف داستان سفر خود که چگونه وارد هر یک از این حوزه‌های تخصصی شده‌اند این پرسش را پاسخ خواهند داد.

 

4. می‌توانید بدترین رابط کاربری که تا به حال تجربه کرده‌اید را توصیف کنید؟

این پرسش، نوعی درخواست روانشناسی معکوس است. شما می‌توانستید بپرسید، "شما فکر می‌کنید یک رابط کاربری فوق العاده چگونه به نظر می‌رسد؟" اما این ترفندی است که در پرسش زیاد آشکار نیست، بنابراین یک طراح آینده‌نگر به طور کلی به آن پاسخ نمی‌دهد.

طراح، بدترین عناصر رابط کاربری یا ارزش‌های طراحی خود را برای چیزهایی مانند دکمه‌ها، جعبه ورودی، برچسب‌ها، صفحه‌های ورود به سیستم و همچنین شکل، اندازه، موقعیت و رنگ عناصر را توصیف خواهد کرد. یک طراح حرفه‌ای رابط کاربری همیشه باید بتواند تشریح کند که چرا یک رابط کاربری خاص هیچ شانسی برای خشنودی کاربر نهایی ندارد.

 

5. چگونه یک رابط کاربری شناخته شده را بازطراحی می‌کنید؟

این پرسش باید به شما درباره چگونگی تفکر یک طراح به عنوان کاربر نهایی بگوید. اول از همه، طراح مجبور به شناسایی عناصر برای بازطراحی (به عنوان مثال رنگ، شکل، اندازه، محل قرارگیری و...) است تا به دنبال دلایلی باشد که چرا این عناصر نیاز به یک بازطراحی دارند.

مهم ترین بخش از پاسخ طراح باید جستجوی دلایل تغییرات رابط کاربری باشد تا به نگاه خودش بهتر کمک کند که چرا و چگونه تغییرات پیشنهادی به تجربه کاربر کمک خواهد کرد.

 

6. چه اطلاعاتی در مورد تجربه کاربری قبل از شروع طراحی نیاز دارید؟

هر طراح حرفه‌ای رابط کاربری باید اطلاعاتی در مورد سفر کاربر (User journey) به همان اندازه که ممکن است تیم تجربه کاربری برای ایجاد سفر کاربران در نظر دارد داشته باشد. ایجاد تجربه در سفر کاربر معمولاً بر اساس داده‌های جمع آوری شده از جمله نظرسنجی کاربر، آزمایش کاربردپذیری و ... برنامه ریزی شده است.

بنابراین، یک طراح رابط کاربری قبل از شروع کار بر روی پروژه نیاز به اطلاعات و استدلال‌های پشت آن خواهد داشت که حول نیازهای کاربر نهایی و برخی از اهداف کسب و کار می‌چرخد.

 

7. درباره طراحی شهودی یا درک فوری برای یک رابط کاربری چه فکری می‌کنید؟

یک رابط کاربری زمانی شهودی (Intuitive) است که درک مستقیم و فوری آن توسط کاربران نهایی بدون استفاده از عقل، تجربه، کمک و یا آموزش خاصی صورت می‌گیرد. چنین شناخت فوری از یک رابط کاربری ممکن است توسط دانش قبلی یا تجربه در دنیای واقعی و یا نرم افزارهای دیگر داشته باشد. هنوز بحث بر سر اینکه طراحی شهود محور (Intuition-driven) رابط کاربری یک افسانه است توسط بسیاری از کارشناسان طراحی ادامه دارد. قطعاً یک طراح رابط کاربری با توانایی خلق چنین بینش سریعی می‌تواند ستایش کاربران نهایی را دریافت کند.

 

8. نظرتان درباره متریال دیزاین گوگل چیست؟

متریال دیزاین به عنوان یک زبان طراحی بصری ترکیبی از عناصر، حرکت و انیمیشن‌ است که به تدریج از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی و وبی توسط گوگل توسعه یافته است. 

امروزه طراحان حرفه‌ای رابط کاربری انگشتان خود را بر روی نبض آخرین به روز رسانی دستورالعمل‌های طراحی رابط کاربری نگه داشته‌اند. شنیدن مقدار زیادی از افکار طراح باید در مورد اصول، خصوصیات، اهداف متریال دیزاین گوگل باشد.

 

9. درباره محبوبیت اسکچ در طراحی رابط کاربری چه فکری می‌کنید؟

در حالی که فقط تا چند سال پیش فتوشاپ انتخاب شماره یک برای هر طراحی بود، ولی امروز همه چیز تغییر کرده است. اکثر طراحان حرفه‌ای رابط کاربری ترجیح می دهند رابط‌های کاربری را با استفاده از اسکچ طراحی کنند. اسکچ به طور خاص برای ایجاد رابط کاربری توسعه یافته است، نه برای آرم یا ترسیم هر چیز دیگری که به گرافیک مربوط می‌شود.

با این حال شنیدن دلایل طراحان رابط کاربری برای محبوبیت زیاد اسکچ در این مدت کوتاه فکر می کنم مفید باشد. برخی از ویژگی‌های شناخته شده اسکچ پشتیبانی 100 درصد برداری، طراحی کد پسند، خروجی‌های متفاوت، سیستم‌های گرید قابل تنظیم و ... است.

 

10. می‌توانید بگویید چه زمانی از میکرواکشن‌های رابط کاربری استفاده می‌کنید؟

در حالت ایده آل، این پرسش باید با مراجعه به یک پروژه که در آن یک میکرواکشن‌ رابط کاربری به منظور افزایش "احساس" (look and feel) در طراحی رابط کاربری پاسخ داده شود.

طراحان حرفه‌ای رابط کاربری می‌دانند که به کارگیری میکرواکشن‌ها یک راه خوب برای مراقبت از جزئیات کوچکی است که در طراحی ویژگی‌های عناصر برای توجه کافی کاربر نهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مسعود جهانی

طراحی که تلاش می‌کند با قلبی در ذهنش یک تجربه بهتر برای بهبود وفاداری به برند بر اساس نیازهای کاربر و اهداف کسب و کار ایجاد کند. در حال حاضر بعنوان طراح تجربه کاربری در هاکوپیان فعالیت می‌کند.

دیدگاه‌ها  

محمدباقر خوشبخت 15499966130ب ظ_سه شنبهب ظ+0330E+03300بهمنE_بهمن+0330Rبهمنب ظ+0330
سلام

خیلی عالی بود اما به نظرم خیلی کم بود بهتر بیشتر بشه چون بیش از این و یا حتی سوالاتی میشه که در اینجا وارد نشده

You have no rights to post comments