کارایی و ارتقای کیفیت تجربه کاربری

28 تیر 1394
علی رضاجو

جیمز جی گیبسون روانشناس ، برای اولین بار در سال 1977 مفهوم " کارایی " را هنگامی که خواص و امکانات محصولات مختلف را مورد آزمایش قرار می داد، مطرح کرد. 

  • درپوش پیچی بطری ، امکان چرخاندن آن را فراهم می کند. 
  • لولای درب و پنجره امکان باز و بسته کردن آن را فراهم می کند. 
  • راه پله امکان بالا و پایین رفتن از آن را فراهم می کند و...

 

 

دن نرمن  - محقق علوم رایانه – مفهوم " درک کارایی" را مطرح کرد و رفتار کاربر با محصول را مورد مطالعه قرار داد، او در این تحقیق متوجه شدکه اقدامات و کارایی که در ذات یک محصول است با کارایی که کاربر تصور می کند و در نهایت انجام می دهد ، متفاوت است. 

ادراک و فهم از کارایی یک محصول متناسب با اهداف، عقاید، توانایی و تجربه های قبلی کاربر متفاوت خواهد بود. 

امکان دارد درپوش پیچی بطری برای فردی که قبلا با آن مواجه نشده است به صورت معما به نظر بیاید یا راه پله ممکن است برای فردی با توانایی بدنی لازم ، حرکت و رفتن به طبقات بالا را میسر کند اما فردی با توانایی حرکتی ضعیف نمی تواند همان اقدام را انجام دهد.

 

 

اما برای حل این مسائل می توان از نشانه ها استفاده کرد. کارایی باید روی اقدامات صحیح و مطلوب تمرکز داشته باشد.

به عنوان مثال درپوش پیچی بطری هنگامی که بسته  شده است بیشتر سفت نمی شود و یا جهت باز و بسته شدن را با یک نماد نشان می دهند که این خود یک نشانه است و یا فرمان خودرو بیشتر از حدی که برای چرخش آن در نظر گرفته شده است ، نمی چرخد.

در نهایت مناسب است در طراحی محصول هر دو حالت مطلوب و احتمالات رفتاری کاربر پیش بینی و در نظر گرفته شود و  احتمال بروز هرگونه انتخاب احتمالی که از دید طراح خارج است را به حداقل رساند و کاربر را در مسیر دلخواه خود قرار داد.

علی رضاجو

مشاور و طراح آزاد رابط و تجربه کاربری؛
با بیش از 10 سال سابقه فعالیت و همکاری با شهرداری تهران، روزنامه همشهری، روزنامه فرصت امروز، جی اس ام و مجموعه سایت های پیک برتر

You have no rights to post comments