چرا طراحان باید توسعه دهندگان را در فرآیند طراحی شریک کنند ؟

07 آذر 1393
علی رضاجو

آیا طراح باید قادر به برنامه نویسی هم باشد؟ 

آیا فقط بحث بر دو موقعیت تیم طراحی و تیم توسعه است ؟ 

در این مطلب  به ارتباط بین تیم طراحی و تیم توسعه دهنده می پردازم ، اما نکته مهم که شاید بهتر بود در انتهای مطلب می نوشتم، برداشتن موانع بین همکاران است البته این موضوع فقط محدود به طراحان و برنامه نویسان نیست و در تمامی رشته ها قابل بررسی است. همکاری و تعامل جهت بهبود خدمات ، یک امر منطقی و حرفه ای است.

متاسفانه یک روند اشتباه در بین طراحان رابط کاربری ، حس خلق کردن و ایجاد یک طراحی نخبه گرایانه است و نه کاربردی، به این معنا که طراح با خود می اندیشد تنها از این طریق می تواند تسلط خود را به تیم توسعه دهنده یا کارفرما ثابت کند ، که در اکثر مواقع اشتباه می کنند.

 

ایده پردازی فقط محدود به تیم طراحی نیست

همه می توانند ایده هایی خلاقانه برای یک طرح ارائه دهند. 

توسعه دهندگان قطعا، تجربه کاربری و ایده های با ارزشی دارند اما نباید فراموش کرد که همین ایده های ناب فقط از طریق یک طراح حرفه ای به بهترین شکل به اجرا در خواهد آمد. پس یک طراح باهوش نباید از این مشورت و گفتگوی با ارزش، بی نصیب بماند.

 

گاهی همین ایده ها خطرناک هستند نه توسعه دهندگان!

به عنوان مثال Daniel Burka ( مدیر طراحان Digg ) و Joe Stump ( مدیر توسعه دهندگان Digg ) تصمیم به تغییر طراحی و ایجاد یک ایده جدید در دکمه معرفی Digg را مطرح کردند که از نظر Daniel فقط یک تغییر مختصر در گرافیک بود اما پس از بررسی Joe  مسائل زیادی از قبیل حجم برنامه نویسی ، درخواست به بانک اطلاعاتی و افزایش منابع  نیز مطرح شد.

 

چرخش نامحدود طراح ، توسعه دهنده و کارفرما

مشکل زمانی به وجود می آید که توسعه دهنده در جریان فرآیند طراحی قرار نمی گیرد ، همین موضوع باعث به وجود آمدن بخش هایی در طرح می شود که از لحاظ برنامه نویسی شاید غیر قابل انجام و یا بخش هایی از آن برای سیستم مشکل ساز خواهد شد ، همین سرآغاز به وجود آمدن یک چرخش نا امید کننده بین تیم طراحی و تیم توسعه دهنده خواهد شد ، طراحان معتقد به اجرای طرح خلاقانه خود هستند و توسعه دهندگان نیز در پیاده سازی زیر بار اجرای آن  نخواهند رفت و در این میان تجربه ای نا امید کننده بین طراح ، توسعه دهنده و کارفرما به وجود می آید.

 

توسعه دهنده در درک بهتر آنچه امکان پذیر است، کمک می نماید.

طراحان فقط نباید برای آن دسته از ایده هایی که از نظر تیم توسعه دهنده غیر قابل اجرا است با توسعه دهندگان همفکری کنند ، گاه پیش می آید که یک ایده قبل از اجرا از نظر تیم طراحی رد شده باشد در حالی که از نظر فنی و توسعه دهنده گان این امر عملی باشد در این حال یک غیر ممکن را ممکن ساخته اید.

البته گاه پیش می آید که توسعه دهندگان در برابر ایده های طراحان مقاومت می کنند ، اما در مقابل وقتی یک تعامل مناسب شکل بگیرد (گاه در تجربه شخصی مشاهده کرده ام ) که یک تیم توسعه دهنده خلاق و باهوش ، خود به سراغ حل آن مشکل می روند و آن نا ممکن را به یک ایده جذاب تبدیل می کنند . 

زمانی که طراح و توسعه دهنده در کنار یکدیگر و با درک متقابل و شناخت توانایی های یکدیگر اقدام به اجرای یک پروژه مشترک می کنند به طور ناخودآگاه بر دانش یکدیگر نیز اضافه می کنند ، برای یک طراح این موضوع بسیار ایده آل است که از کلیات روند برنامه نویسی مطلع باشد و تا حد امکان بین خلق ایده و خلاقیت خود و از سویی استاندارد های برنامه نویسی تعادلی منطقی برقرار کند که این امر فقط با یک کار گروهی صمیمانه قابل انجام است.

ایجاد حس مالکیت در روند طراحی

وقتی در مباحث و جلسات ، تفکرات و ایده های تیم توسعه دهنده نیز در طرح نمایان شود ، تیم توسعه دهنده احساس مالکیت بیشتری در مرحله طراحی می کنند و قطعا در اجرای ایده های تیم طراحی، به طور ناخودآگاه مقاومت ها را کنار گذاشته و با حس مشارکت بیشتری نسبت به قبل همکاری خواهند کرد البته این مشارکت در مراحل کد نویسی نیز صرفه جویی زمانی بسیار زیادی برای تیم توسعه دهندگان به وجود می آورد.

علی رضاجو

مشاور و طراح آزاد رابط و تجربه کاربری؛
با بیش از 10 سال سابقه فعالیت و همکاری با شهرداری تهران، روزنامه همشهری، روزنامه فرصت امروز، جی اس ام و مجموعه سایت های پیک برتر

You have no rights to post comments