5 عنصر کاربردی در طراحی صفحات 404

01 دی 1393
علی رضاجو

صفحات 404 یکی از صفحاتی است که کمتر در طراحی به آن توجه می شود، در صورتی که اگر کاربر را در این صفحه با طراحی مناسب عناصر و گاه یک سرگرمی کوچک درگیر کنیم ، ذهنیت و حس منفی یک صفحه پیدا نشده ( 404 ) را تا حد زیادی می توانیم در کاربر کنترل نماییم و در نتیجه کاربرانی که پس از مشاهده صفحه 404 سایت را ترک خواهند کرد ، همچنان در سایت حفظ  و به صفحه جدیدی هدایت خواهند شد. 

در ادامه تصویر چند صفحه 404 را در سایت های فارسی مشاهده می کنید :

صفحه 404 در آپارات

صفحه 404 در دیجی کالا

 

صفحه 404 در ورزش3

 

 

1.نوشتن یک پیام خطای ماهرانه

مهمترین بخش ،  متن پیام خطای صفحه 404 است. درج یک پیام عذرخواهی جهت در دسترس نبودن صفحه و معرفی چند لینک مفید و جایگزین برای کاربر در اولویت است. سعی کنید به صورت مختصر و در یک جمله علت بروز خطا را به کاربر اعللام کنید. به عنوان مثال " صفحه مورد نظر شما از سایت حذف شده است " و یا " لینک درخواستی شما اشتباه است ".

 

 

 

2.امکان جستجو در صفحه

کاربران همیشه به دنبال مطلبی در سایت هستند، این موضوع را می دانیم که کاربر در پیدا کردن مطلب موفق نشده و یا خطایی در سایت وجود داشته و به صفحه 404 رسیده است. قراردادن فیلد جستجو در صفحه 404 یک شانس دوباره به کاربر می دهد.

فیلد جستجو در صفحه 404 نتیجه بزرگ و باورنکردنی در حفظ و عدم خروج کاربر ایجاد خواهد کرد، البته تجربه کاربری ثابت کرده که برای سایت هایی با محتوای کم، قرار دادن چند لینک پیشنهادی کاربرد بیشتری نسبت به فیلد جستجو دارد و این مورد برای سایت هایی با محتوای بالا مفید است.

 

 

 

3.معرفی یک لیست از گروه بندی مطالب

اگر محتوای سایت شامل چندین گروه مختلف است ، ارائه یک مجموعه از گروه های اصلی در صفحه 404 می تواند به کاربر حق انتخاب خوب و سریعتری جهت بازگشت به صفحات اصلی سایت دهد. به این نکته هم باید توجه کرد که ارائه یک مجموعه از گروه ها به این معنا نیست که برای سایت ها با محتوای زیاد تمامی گروه ها درج شوند ، در این حالت می توان پربازدیدترین و محبوبترین گروه ها را به اختصار معرفی کرد.

 

 

4.معرفی و تشویق برای مطالعه مطالب ویژه 

اگر سایت شما یک وبلاگ شخصی است یا سایت یک مجله ، روزنامه و یا هر سایتی که با محتوا سر و کار دارد بهتر است در صفحه 404 چند مطلب ویژه خود را به کاربر پیشنهاد دهید، در این حالت حس ناراحتی کاربر برای عدم دسترسی به صفحه درخواستی و مشاهده یک صفحه 404 کمتر می شود و در این حالت یک شانس مجدد کلیک و بازگشت کاربر را خواهید ساخت.

 

 

5.لینک های کلیدی را فراموش نکنید

آخرین عنصر پیشنهادی برای صفحه 404 لینک به صفحات مهم سایت با توجه به ساختار ، هدف و نوع فعالیت سایت است. معمولا صفحاتی مانند ( صفحه نخست ، آرشیو محتوا ، صفحات تماس و.. ) از گزینه های متداول در این صفحات محسوب می شوند.

علی رضاجو

مشاور و طراح آزاد رابط و تجربه کاربری؛
با بیش از 10 سال سابقه فعالیت و همکاری با شهرداری تهران، روزنامه همشهری، روزنامه فرصت امروز، جی اس ام و مجموعه سایت های پیک برتر

دیدگاه‌ها  

علی 15302625950ب ظ_جمعهب ظ+0430E+04301تیرE_تیر+0430Rتیرب ظ+0430
خیلی خیلی ممنون ، پرکاربرد بود مقاله برام

راستی ورزش 3 تغییر داد بالاخره صفحه 404 رو :
www.varzesh3.com/dasdasda
احمد زینی 14812894001ب ظ_جمعهب ظ+0330E+03300آذرE_آذر+0330Rآذرب ظ+0330
مثالهای متنوع و خوبی ور انتخاب کرده بودین. ممنون از شما جناب رضاجو.
Fateme 14629028291ب ظ_سه شنبهب ظ+0430E+04301ارديبهشتE_ارديبهشت+0430Rارديبهشتب ظ+0430
بسیار ممنون ازمطلب مفیدتون

You have no rights to post comments