بررسی نکات اولیه کاربردپذیری

03 بهمن 1393
علی رضاجو

 کاربردپذیری سعی دارد بداند کاربران تا چه اندازه توان یادگیری و استفاده از یک محصول را برای رسیدن به مقاصد خود دارند همچنین سنجشی است از سطح رضایت کاربران در تمامی مراحل استفاده از محصول.

تعریف کاربردپذیری از دیدگاه « سازمان بین‌المللی استانداردسازی »: میزانی که یک محصول می‌تواند توسط کاربران خاصی برای رسیدن به هدفی معین، مورد استفاده قرار گرفته و در حین استفاده، ضمن داشتن اثربخشی و کارایی، رضایت کاربر را در زمینه مورد استفاده تأمین کند. ویکی پدیا

منبع اصلی اطلاعات در کاربردپذیری از بازخورد و رفتار خود کاربران  بدست می آید.

عوامل متعددی در ایجاد مفهوم کاربردپذیری مشارکت دارند و این یک مفهوم تک بعدی نیست.

  • تعامل کاربر با طراحی بصری ( مبنی بر درک یا انتقال مستقیم ) 
  • سنجش و نرخ سهولت یادگیری کاربر
  • سنجش سودمندی و کارآیی محصول
  • میزان به یاد سپاری مجدد ( ایجاد حس وفاداری )
  • سنجش و بررسی خطاهای تکراری
  • میزان رضایت و نارضایتی کاربر

 

تعامل کاربر با طراحی بصری

تعامل مستقیم کاربر با طراحی بصری سایت به بهترین شکل می تواند تحلیل گر را  به کسب اطلاعاتی ارزشمند از بازخورد و رفتار کاربران برساند . یک تعامل بصری خوب به این معنا است که کاربران بتوانند مسیر مورد نیاز خود را در سراسر سایت ، اپلیکیشن و... براحتی بیابند.

 

سهولت کسب و یادگیری کاربر

میزان یادگیری و سهولت کسب اطلاعات مورد نیاز کاربر نیز به این معناست که کاربر بتواند نیازمندی خود را طی مدت زمان کوتاه و با سرعت مناسبی پیدا کند و همچنین در موارد مشابه از عملکرد و تجربه کاربری قبلی خود استفاده کند. البته گاه در همین مرحله با بررسی رفتار کاربر می توان به راه حل های جالبی دست پیدا کرد چرا که کاربران همیشه در تلاشند از کوتاه ترین مسیر به نتیجه مورد نظر برسند و روش های ابداعی زیادی نیز می توان از بازخورد کاربران کسب و استفاده کرد.

 

میزان به یاد سپاری

قابلیت به یاد سپاری و در مفهومی دیگر  وفاداری به سایت ، اپلیکیشن و... عاملی است که طراحان و توسعه دهندگان وب سایت ها در تمام پروژه های خود با آن سر وکار دارند.کاملاً واضح است که هرچه تجربه ای لذت بخش و مفید به کاربر ارائه شود به طور مستقیم بر نرخ بازگشت مراجعه کنندگان و افزایش وفاداری به سایت یا اپلیکیشن تأثیری مستقیم دارد.

 

سنجش و بررسی خطاهای تکراری

توانایی جذب و حفظ جریان ثابتی از بازدیدکنندگان  در سایت و یا اپلیکیشن تا حد زیادی به دفعات خطا در این دو بستگی دارد. به عنوان مثال اگر وب سایت هرچند ساعت در روز در دسترس نباشد و برای زمان طولانی خطاهایی تکراری به کاربر نمایش دهد می توان مطمئن بود که اکثریت کاربران  به آن باز نخواهند گشت.

 

سنجش سودمندی ، کارآیی و رضایت کاربر

چقدر برای کاربران ، انجام کارهای پیچیده راحت صورت می گیرد؟  گاهی ممکن است که وب سایت یا اپلیکیشن از نظر برنامه نویس و طراح به بهترین شکل اجرا شده باشد و تمامی معیارها را نیز در نظر گرفته اند  اما همچنان بازخورد منفی از کاربران دریافت می شود. به منظور دست یابی به بالاترین سطح کاربرد پذیری ، بهتر است وب سایت یا اپلیکیشن  با تمرکز بر روی کاربر  (طراحی کاربر- محور) پیاده سازی شود . یکی از ویژگی های طراحی کاربرمحور بی نیازی از توصیف یا خودآموز بودن آن می باشد.

در اغلب نمونه کارهای موفق جهانی، مرحله ی آزمایش و کاربرد پذیری محصول ، توسط شرکت هایی که به صورت تخصصی بر روی این موضوع فعال هستند از محلی خارج از محیط تیم توسعه نرم افزار انجام می گیرد.

علی رضاجو

مشاور و طراح آزاد رابط و تجربه کاربری؛
با بیش از 10 سال سابقه فعالیت و همکاری با شهرداری تهران، روزنامه همشهری، روزنامه فرصت امروز، جی اس ام و مجموعه سایت های پیک برتر

You have no rights to post comments