کاربران در صفحات وب چه می بینند و چه می خوانند؟

کاربران در صفحات وب چه می بینند و چه می خوانند؟

16 مرداد 1393
علی رضاجو

رفتار کاربر در صفحه وب با رفتار خریدار در یک فروشگاه تفاوت چندانی ندارد.
اغلب بازدید کنندگان در یک فروشگاه تمامی بخش های آن را مورد بازدید قرار نمی دهند ( البته اگر قصد فروشگاه گردی نباشد ) ، بازدید کننده در ابتدا به دنبال تابلو های راهنما و بخش مورد نظر می گردد ، به سراغ غرفه مورد نظر می رود و کالای خود را انتخاب می کند، همین ساختار نیز در ساختار عمومی وب سایت قابل بررسی است نگاه کاربر در صفحه ورودی، مطالعه مطالب سایت و کلیک بر روی اولین لینک جذاب و مرتبط با نیاز کاربر، یک الگوی رفتاری ثابت شده است.
اکثر کاربران بعد از ورود به سایت به دنبال مطالب جذاب و دکمه های قابل کلیک می باشند ، بعد از کلیک بر روی لینک مورد نظر و باز شدن صفحه جدید در صورت عدم رضایت ، کاربر از صفحه خارج شده و یا از طریق دکمه برگشت و یا لینک های موجود در همان صفحه به جستجوی مجدد می پردازد.


کاربران از کیفیت و اعتبار مطالب شما قدردانی خواهند کرد
محتوا پادشاهی می کند و گرافیک ( قالب وب سایت ، انیمیشن و افکت های تصویری) در خدمت محتوای خوب معنا دار خواهند شد .زمانی که شما به عنوان سرویس دهنده و مدیر یک وب سایت به کاربر خود ، محیطی مناسب جهت مطالعه در یک ظاهر و قالب گرافیکی جذاب و استفاده از تبلیغات در موقعیتی مناسب ارائه دهید ، بدون تردید وب سایت شما مورد تقدیر کاربران و شاهد رشد فعالیت وب سایت خواهید شد.

کاربران مطالب شما را خط به خط نمی خوانند ، آنها اسکن می کنند
کاربران از یک الگوی مشخصی جهت مطالعه پیروی می کنند ، در چند سال اخیر حرکت چشم کاربر در وب سایت مورد بررسی های دقیقی قرار گرفته و طراحان رابط کاربری و تجربه کاربری به این مسائل توجه ویژه ای دارند.
یکی از ابزار حرفه ای جهت بررسی رفتار کاربران در سایت، سیستم های آنالیز حرکت و نگاه کاربر در سایت می باشد. شما می توانید از طریق وب سایت های ارائه دهنده این خدمات (که اکثرا در ازای دریافت هزینه ،گزارش ارائه می دهند ) نمونه گزارش ذیل را تهیه نمایید. این گزارش ها مشابه یک Heatmap عمل می کند که با توجه به حرکت ماوس و نگاه کاربر نقاط حساس و نقاط کمتر توجه شده را به شما نمایش می دهد و شما با استفاده از این گزارش می توانید به ساختار ایده آل و هدفمند دست پیدا کنید.



ساختار وب سایت  و نگاه کنجکاو کاربر
نگاه کاربر در حالتی ، مطالب سایت را به صورت خطی بررسی می کند و در نهایت بر روی لینک مورد نظر خود کلیک می کند اما در حالت دیگر نیز نگاه به صورت زیگزاگ و نامنظم از بخشی به بخش دیگر حرکت می کند و به صورت نامرتب چند لینک را مورد هدف خود قرار می دهد تا به نتیجه دلخواه برسد. یکی از موارد مهم جهت بررسی و هدفمند کردن طراحی رابط کاربری استفاده از ابزار بررسی دید کاربر می باشد.
 


کاربر به دنبال دسترسی سریع به اطلاعات است
کاربر برای مطالعه محتوا و مطالب به سایت شما مراجعه می کند نه برای غرق شدن در گرافیک و افکت های تصویری ، به همین علت هر چه در زمان کاربر صرفه جویی کنید در نهایت خود شما برنده هستید ، چرا که کاربر را در صفحه خود نگه داشته و جهت مرور در سایت ، وی را توجیح کرده اید. در غیر اینصورت کاربر صفحه شما را ترک خواهد کرد.

کاربر به کنترل صفحات و لینک ها علاقه دارد
کاربر پس از باز کردن وب سایت دوست دارد که صفحه و لینک های وب سایت شما را تحت کنترل خود داشته باشد . کاربران از باز شدن صفحات ناخواسته پاپ آپ بیزارند و این کار از اعتبار وب سایت به شدت می کاهد ، همچنین تجربه کاربری ثابت کرده که کاربر پس از باز کردن یک صفحه باید بتواند از طریق دکمه Back مرورگر خود به صفحه قبلی بازگردد به همین علت بهتر است لینک های وب سایت در یک صفحه جدید (New Page) باز نگردند. (برای اثبات این موضوع می توان تمامی سرویس های گوگل را مورد بررسی قرار داد که هیچ لینکی بر روی صفحه جدید باز نمی شود)

علی رضاجو

مشاور و طراح آزاد رابط و تجربه کاربری؛
با بیش از 10 سال سابقه فعالیت و همکاری با شهرداری تهران، روزنامه همشهری، روزنامه فرصت امروز، جی اس ام و مجموعه سایت های پیک برتر

You have no rights to post comments